Skip to content

دسته بندی انواع نان

دسته بندی انواع نان

نان

در طول تاریخ نان جزو پرطرفدارترین خوراکی های دنیا می باشد نان با عطر و طعم دلچسبی که دارد همیشه عضو پایدار وعده های غذایی ما انسان ها است.

با افزودن طعم دهنده های مختلف به مواد اولیه آن که شامل آرد، نمک، مخمر، آب و مقداری شکر است میتوان نان هایی در طعم و مدل های گوناگونی تهیه کرد. 

آرد جزو اصلی ترین مواد تشکیل دهنده نان است و عموما از گندم تولید می شود، اما انواع مختلفی از آرد در دنیا وجود دارد که می تواند از جو و یا حتی ذرت هم تهیه شده باشد. 

مخمر نان در تولید نانی باکیفیت و مرغوب نقش موثر دارد. انتخاب یک مخمر خوب و مناسب جزو اصل های مهم پخت نان به شمار می رود.

ذائقه ی مردم هر منطقه برای سرو نان متفاوت است و همین امر باعث ایجاد تنوع در تولید نان شده است. در نهایت می توان گفت؛ نان ها در فرهنگ ها و جغرافیاهای مختلف در شکل و ضخامت های متفاوت تولید می شود

دسته بندی انواع نان

نان ها در دوسته کلی حجیم و نیمه حجیم قرار دارد و هر کدام از این دسته بندی ها دارای زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه به معرفی انواع نان می پردازیم.

نان حجیم

نان های حجیم یکی از انواع نان های تولید شده در بازار است. نان های حجیم دارای 3 مدل نان بدون قالب، نان پاروئی به هم چسبیده و نان قالبی است. برای بررسی این سه مورد با ما همراه باشید.

نان بدون قالب

نان های بدون قالب، به دلیل تماس مستقیم تمام سطح نان با حرارت، دارای پوسته یکسان است. همچنین این نوع از نان های حجیم، امکان کپک زدگی کمتری نسبت به سایر نان ها دارد. از انواع این نان ها می توان به نان ساندویچ، نان همبرگر،نان بروتشن، نان چاپاتا و نان ویانا اشاره کرد. 

نان پاروئی به هم چسبیده

این دسته از نان های حجیم، احتمال کپک زدگی بالایی دارد زیرا به صورت چانه های به هم چسبیده پخته می شود و تمام سطح نان امکان برشته شدن ندارد. در نهایت می توان گفت؛ نان پاروئی به هم چسبیده باید در بازه زمانی کوتاهی مصرف شود. 
زمان پخت نان پاروئی به نسبت نان های دیگر بیشتر است و در انواع مختلفی مانند نان صبحانه فرانسوی، نان فوکاچیا و .. تهیه می شود. 

نان قالبی

این نوع نان همانطور که از نامش پیداست، در قالب پخته می شود و دارای شکل منظمی است.این دسته از نان های حجیم، به دلیل قرارگیری در قالب تمام سطوح آن بصورت یکنواخت مغز پخت می شود. نان تست معروفترین نان قالبی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. 

نان حجیم

نان نیمه حجیم

نان های نیمه حجیم، دومین نوع از انواع نان های تولید شده در بازار است. نان های نیمه حجیم در 5 مدل نان سنتی، نان مسطح، نان سنگک، نان لواش و نان تافتون تولید می شود.

نان سنتی

نان های سنتی در هر منطقه به صورت اختصاصی و طبق ذائقه همان منطقه تهیه می شود در ایران نان های سنتی فراوانی مانند سنگک، بربری، نان روغنی و… تهیه می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد. همانطور که در انواع نان های سنتی آمده است؛ نان سنگک از گذشته تاکنون طرفداران بیشماری دارد و از آرد سبوس دارد تولید می شود و در حال حاضر نیز طرفداران بسیاری دارد. 

نان مسطح

این نوع از نانها حجم زیادی ندارند و معمولا ضخامت آن ها کمتر از 2.5 سانتی متر است. نان های مسطح دارای بافت متخلخل و یکدستی هستند. 
از انواع نان های مسطح می توان به سنگک و تافتون اشاره کرد. نان سنگک و نان تافتون جز نان های سنتی مسطح هستند.

نان لواش

نان نازک و سفید رنگ لواش مصرف زیادی در ایران دارد. این دسته از نان ها، به دلیل ترد و خشک بودن ماندگاری بالایی نیز دارد. 

نان تافتون

نان تافتون ضخامتی بیشتر از نان لواش دارد ولی در تهیه آن از جوش شیرین استفاده نمی شود نان تافتون جزو قدیمی ترین نان های ایران به شمار می آید. برای پخت نان تافتون به صورت صنعتی میتوانید از تنور دوار سه متری استفاده کنید.

نان قالبی

نان ها از نظر فرم و شکل

نانها از نظر فرم، شکل و ویژگی ها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • نان های گندم یا نان های معمولی
  • نان های مخلوط
  • نان های کوچک (گندم)
  • نان های مخصوص معمولی
  • نان های رژیمی معمولی
  • نان های مخصوص تست
  • نان های مخصوص کوچک
  • نان های مسطح و نازك و نانهای عربی
  • نان های چاودار و نانهای کوچک چاودار
  • نان های مخلوط چاودار

 ساده ترین نان های جهان

نان های مسطح و بدون حجم جز ساده ترین نان ها هستند و در تهیه آنها از خمیر مایه و یا مخمر استفاده نمی شود. این گونه از نان ها روش طبخ مختلفی دارند و در هر گوشه از دنیا در مدل های متفاوتی آماده می شود. امکان پخت این نان ها در تنور، روغن داغ و همچنین بر روی آتش وجود دارد. از انواع نان های ساده و مسطح در دنیا می توان به بولانی افغانستان، لواش ارمنستان، لوچی بنگلادش، لیبا مصر، پوپوساس ال سالوادور، پراتا هند، سنگک ایران، تابون اردن، راتی کانای مالزی، ترتیلای مکزیک، لفسه نروژ، آپام سریلانکا و کیسرا سودان اشاره کرد. 

نان مسطح و بدون حجم

نان‌های مخمری در دنیا

در سراسر دنیا نان های زیادی با استفاده از مخمر تولید می شود استفاده از این ماده (مخمر) جزو محبوب ترین روش های خمیر گیری برای تهیه نان است. در ادامه با چند نان معروف دنیا که با استفاده از مخمر تهیه می شوند، آشنا می شویم.

باگت فرانسوی

این نان با مواد اولیه مخمر، آب،آرد و نمک تهیه می شود و طبخ آن بر روی تابه سوراخ دار و یا اجاق گاز انجام می شود. 

نان چاله یا چله اسرائیل

مواد اولیه نان چله شامل آرد سفید، آب، شکر، نمک، تخم مرغ و مخمر است. این نان در فر پخته می شود.

نان چاودار اروپا

مواد اولیه نان چاودار شامل شیر، شکر، نمک، روگن، روغن، آرد چاودار و مخمر است. همچنین این نان در فر طبخ می شود.

نان سیب زمینی

نان سیب زمینی که در تهیه آن از ادویه و سبزی های معطر استفاده می شود و مواد اولیه آن شامل سیب زمینی با آرد سیب زمینی، سبزی معطر، آرد سفید، کره، فلفل سیاه زردچوبه و نمک است. نان سیب زمین در تابه گریل پخته می شود. 

مافین انگلیس

مافین انگلیسی، نانی خوشمزه و پرطرفدار است که از ترکیب مخمر، آرد گندم، کره، شکر، نمک، تخم‌مرغ و شیر تهیه می‌شود. این مافین به‌طور سنتی در فر پخته شده و دارای بافتی نرم و کمی پف‌دار است. با طعمی دلپذیر و بافتی مناسب برای صبحانه یا میان‌وعده، مافین انگلیسی به‌ویژه برای سرو با کره، مربا یا انواع خوراکی‌های دیگر بسیار مناسب است.

بیگل لهستان

نان بیگل لهستان، نانی ساده و خوشمزه است که از مواد اولیه‌ای همچون آرد گندم، نمک، آب و مخمر تهیه می‌شود. این نان که به‌طور سنتی در آب جوش پخته و سپس در فر برشته می‌شود، دارای بافتی ترد و طعمی خوشایند است. بیگل لهستان به دلیل فرآیند پخت خاص خود و طعم دلپذیرش، یکی از نان‌های محبوب در آشپزی لهستانی و بین‌المللی است.

نانهای مخمری دنیا

انواع نان با خمیر ترش

خمیر ترش یک روش قدیمی و طبیعی بود که از آن برای ور آمدن و حجیم شدن نان استفاده می کردند ولی امروزه از مخمر برای این عمل استفاده می کنند که روشی سریع تری برای به عمل آوری خمیر نان است. 

خمیر ترش دارای خواص فراوانی است و از ترکیب آرد و آب و استراحت این ترکیب برای چند روز در دمای اتاق آماده می شود و به خاطر وجود باکتری های طبیعی و مخمر های طبیعی موجود در آرد تخمیر صورت می گیرد و اسید لاکتیک تولید می شود که باعث ایجاد طعمی ترش و خوشایند در نان می شود. 

از انواع نان های معروف دنیا که با خمیر ترش تهیه می شوند میتوان نان خمیر ترش مصر، نان Coppia Ferrarese ایتالیا، نان Brodinski روسیه، نان Rewena روسیه، نان مالت، نان دمپر استرالیا و نان را بورگ دانمارک اشاره کرد. 

نان های تهیه شده با خمیر ترش جزو نان های سنتی و خوش عطر و طعم در سراسر دنیا هستند و دارای خواص غذایی بسیاری هستند. 

محبوب‌ ترین نان ها در جهان

قطعا همه مردم دنیا نان را به عنوان بخشی از غذای روزانه خود مصرف می کنند و از طعم دلچسب آن لذت می برند. در ادامه می خواهیم با چند نوع نان محبوب مردم دنیا آشنا شویم.

نان سفید

این نان جزو پر مصرف ترین نان های دنیاست ولی به دلیل عدم وجود سبوس و مواد مغذی کمتر نسبت به نان های سبوس دار جزو نان های سالم محسوب نمی شوند. 

باگت

نان معروف و محبوب باگت که دارای پوسته ی بیرونی ترد و بافت متخلخل است و برای سرو کنار انواع غذاها بخصوص سوپ مورد استفاده قرار می گیرد. 

نان سبوس دار

 این نوع نان ها جزو نان های سالم و دارای فیبر بالای هستند. این نوع نان ها از غلات کامل تهیه می شوند و قطعا برای داشتن یک صبحانه سالم گزینه مناسبی هستند. 

نان خمیر ترش

این نوع نان که در تهیه آن خمیر ترش جایگزین مخمر شده دارای عطر و طعمی دلچسب است. 

نان خمیر ترش

نان چاودار

نان چاودار از آرد چاودار تهیه می‌شود و به دلیل محتوای بالای فیبر، دارای رنگ تیره و بافتی سفت‌تر نسبت به سایر نان‌ها است. این نان به دلیل ویژگی‌های خاص آرد چاودار، طعمی ملایم و کمی ترش دارد و برای افرادی که به دنبال نانی با ارزش غذایی بالا و تأثیر مثبت بر سلامت دستگاه گوارش هستند، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آید.

فوکاچیا

 یک نان ایتالیایی که ظاهری شبیه به یک بربری ضخیم و دارای بافت اسفنجی شبیه به خمیر پیتزا دارد. این نان خوش طعم را می توان در کنار غذاهای مختلف یا با هوموس سرو کرد. 

نان چیاباتا

نان چیاباتا، نانی سفید و محبوب در فرانسه است که با استفاده از خمیر ترش تهیه می‌شود و سرشار از مواد مغذی است. این نان با بافتی سبک و حفره‌دار و پوسته‌ای ترد، به‌ویژه برای تهیه ساندویچ‌ها و همراهی با غذاهای مختلف مناسب است. نان چیاباتا به دلیل ویژگی‌های خاص خود و ارزش غذایی بالا، یکی از انتخاب‌های محبوب در آشپزی فرانسوی و ایتالیایی به‌شمار می‌آید.

نان پومپرنیکل

نان پومپرنیکل دارای بافتی سبک و کالری پایین است و به‌خاطر عطر و طعم قوی خود شناخته می‌شود. این نان با رنگ تیره و طعمی غنی، گزینه‌ای مناسب برای تهیه انواع ساندویچ‌ها است و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند به‌عنوان یک انتخاب سالم و خوشمزه در وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

نان پیتا

 نان نازک و کوچک پیتا که از مواد اولیه آرد، نمک، مخمر و آب تهیه میشود. از این نان می توانید در کنار انواع غذاها مانند کباب که برای سرو به نان احتیاج است، استفاده کرد. 

محبوب‌ ترین نان ها در جهان

معروف ترین نان های ایرانی

نان در ایران ریشه ی قدیمی دارد و اکثرا غذاهای سنتی ایرانی با نان سرو می شوند. نان در ایران معمولا به شکل نازک و عموما با آرد گندم تهیه می شود ولی در حاشیه خلیج فارس بصورت ضخیم تر و در شمال کشور اکثرا با آرد برنج تهیه می گردد.. 

در ایران نان های سنتی بر اساس چهار ویژگی اصلی دسته بندی می شوند، این ویژگی ها عبارت است از: نوع غله به کار برده شده در نان مانند گندم، جو، برنج، ذرت و..، حجم نان که می تواند مثل نان کماج حجیم و یا مثل نان لواش نازک باشد، نحوه پخت و طبخ نان که می توان از تنور، کماج،‌ ساج و یا دیگ استفاده کرد و اجزای تشکیل دهنده نان که ساده و یا از ترکیباتی مانند سیب زمینی و سبزی برای تهیه نان استفاده کرد. 

در ادامه نیز با سه نوع از نان های محبوب و پر مصرف کشورمان ایران آشنا می شوید:

نان لواش و نان تافتون

این نان ها جزو محبوب ترین و پر مصرف ترین نان ها در ایران هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند، نان تافتون از آرد سفید و گندم کامل تهیه می شود و ضخامت آن نسبت به لواش کمی بیشتر است ولی لواش از آرد سفید تهیه می شود و ضخامت کمی دارد. اغلب نانوایی ها برای پخت نان لواش از تنور دوار نانوایی 220 استفاده می کنند.

نان سنگک

نان سنگک که به آن سنگ نانی هم گفته می شود دومین نان پرطرفدار بین ایرانیان است و از آرد سبوس دار تهیه می شود به همین خاطر رنگ آن کمی تیره تر است.

نان سنگک با ضخامت حدود 3 الی 5 میلی متر و با طول حدود 70 سانتی متر پخته می شود و دارای تنور مخصوصی که با آجر ساخته شده و داخل آن پر از سنگریزه هایی است که با یک مشعل داغ می شوند تشکیل شده است.

نان بربری

نان بربری که از زمان قاجار و یا پیش تر از آن در ایران پخته می شده طرفداران بسیار زیادی دارد. این نان که امروزه هم به صورت سنتی و هم به صورت صنعتی در تنور دوار سه متری پخته می شود و ضخامتی حدود 3 الی 4 سانتی متر و طول 70 سانتی متر دارد.

نان بربری دارای طعم و بوی ویژه ای است که ناشی از استفاده از ترکیب آب و مقدار کمی جوش شیرین است که پیش از پخت به وسیلهٔ نانوا روی خمیر نان مالیده می‌شود.

شرکت صدراپخت آذربایجان برای اینکه مشتریان راحت تر دستگاه های نانوایی را تهیه کنند، اقدام به فروش اقساطی دستگاه های نانوایی کرده است، شما می توانید قبل از خرید دستگاه نانوایی با مشاوران مجموعه صدرا پخت آذربایجان تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

classification of types of bread sadrapokht 7

خواص کلی نان ها 

نان ها عضو اصلی زنجیره غذایی انسان ها هستند و دارای خواص فراوانی می باشند، نانها چه به صورت صنعتی پخته شوند چه سنتی و یا جزو نان های سفید باشند یا قهوه ای دارای مزیت های فراوانی هستند که شامل:

تامین انرژی بدن 

50 درصد از مواد تشکیل دهنده نان نشاسته است و منبع خوبی برای تامین انرژی بدن می باشد. نشاسته حاوی گلوسید است و این ماده در بدن در کبد و عضلات بدن به صورت گلیکوژن ذخیره می شود و باعث تولید انرژی می شود. 

عملکرد بهتر گوارش

فیبر بالای موجود در نان ها به ویژه نان های سبوس دار و کامل باعث بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از یبوست می شود. 

کنترل وزن بدن 

مصرف نان های سبوس دار که فیبر بالا و همچنین گلوسیدهای پیچیده ای هستند باعث ایجاد حس سیری بیشتر و تنظیم اشتها می شود و از خوردن خوراکی های غیرضروری جلوگیری می کند و به کاهش وزن و تنظیم وزن بدن کمک می کند. 

بهبود عملکرد مغز

نان ها با تامین انرژی مورد نیاز مغز و همچنین به دلیل دارا بودن مواد مغذی باعث بهبود عملکرد مغزی می شوند و جزو گزینه های مناسب برای مصرف در وعده صبحانه می باشند. 

کپک زدگی نان

روش های نگهداری بهتر انواع نان 

در این به بخش به روش های نگهداری نان خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نگهداری طولانی مدت نان با ما همراه باشید.

  • از روی هم قرار دادن نان های داغ بپرهیزید زیرا این عمل باعث کپک زدگی سریع نان می شود.
  • نان ها را بعد از سرد شدن به قطعات کوچک تبدیل کنید و داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. 
  • برای نگهداری نان در فریزر بهتر است از طبقات پایینی فریزر استفاده کنید و از قرار دادن نان در کنار مواد خام مانند گوشت و سبزیجات بپرهیزید. 
  • از نگهداری نان در مکان هایی که حرارت و رطوبت در آن ها بالا است پرهیز کنید. 
  • بهتر است از گرم کردن نان بیش از یک بار خودداری کنید زیرا باعث بیات شدن نان می شود. 
  • از قرار دادن نان در داخل روزنامه و یا داخل کیسه نایلون سیاه (بازیافتی) بپرهیزید.
  • نان ها را دور از نور مستقیم خورشید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. 
  • اگر از نان های بسته بندی شده و آماده استفاده می کنید بهتر است آن ها را در داخل بسته اصلی خود نگهداری کنید.

سوالات متداول

چه عواملی باعث ایجاد کپک نان می شوند؟ 

وجود رطوبت در نان، اکسیژن موجود در نان، حرارت موجود در نان و قند و چربی موجود در ساختار مخمر باعث ایجاد کپک نان می شوند.

برای تهیه خمیر نان در نانوایی بهتر است از مخمر صنعتی استفاده شود یا جوش شیرین؟

مخمر صنعتی یک قارچ تک سلولی زنده است و ارزش غذایی بالایی دارد و غنی از ویتامین های B و املاح معدنی آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، منگنز و… است ولی جوش شیرین باعث کاهش ارزش غذایی نان می شود و برای سلامتی مضر است. 

بالا بودن رطوبت خمیر در حین تخمیر باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

در صورتی که در حین تخمیر مخمر،رطوبت خمیر بالا باشد عملکرد مخمر کند می شود و زمان رسیدن خمیر را با تاخیر می اندازد. 

نظرات 2

  1. مهسا اردکان

    تفاوت نان تست و نان اسنک دقیقا چی هست ؟ میشه راهنمایی کنید؟

    • pouyaمدیر

      با سلام دقیقا یکی هستند ولی برای اسنک نان تست رو یکم برشته میکنن تا از حالت خام بودن دربیاد.


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *