Skip to content

علت الک کردن آرد

دلیل الک کردن آرد چیست؟

آرد یکی از مواد ضروری پخت نان و شیرینی به شمار می آید که اگر در معرض رطوبت هوا قرار گیرد، گلوله گلوله شده و دیگر استفاده از آن، ممکن نخواهد بود. در حقیقت، علت الک کردن آرد، عدم چسبیدن دانه های آن به یکدیگر می باشد. اگر آرد را به صورت الک نشده به مواد نان یا شیرینی اضافه کنید، خواهید دید که به هیچ عنوان با مواد ترکیب نمی شوند و در زمان پخت نیز به صورت گلوله ثابت می مانند. 

آرد را می توان از یک تا سه بار الک کرد. در واقع با افزایش تعداد الک آرد، دانه های آن ریز تر شده و بافت سبک تری به نان و شیرینی خواهند داد. در نتیجه، اگر به دنبال افزایش بافت نرم و منسجم نان و شیرینی هستید، آرد را تا سه بار الک کنید. 

دلیل الک کردن ارد

برای تهیه چه محصولاتی آرد را باید الک کرد؟

معمولا در تهیه انواع محصولات مختلف مانند نان و شیرینی که آرد از ضروری ترین مواد اولیه آن است، الک کردن آرد انجام می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که آرد پس از تولید در کارخانه نیازی به الک ندارد. اما این باور بسیار اشتباه است. الک کردن آرد یکی از مهم ترین موارد در تهیه انواع محصولات مختلف شناخته می شود. 

برای الک کردن آرد نان و الک کردن آرد آشپزی، می توانید از دستگاه های پوک کردن آرد استفاده کنید. این نوع از دستگاه های نانوایی از انواع دستگاه های دستی و ارزان قیمت هستند که در نتیجه قرار گرفتن چند الک روی هم تولید شده اند. جالب است بدانید؛ در اثر پوک کردن آرد، مقداری از وزن آن، به دلیل از بین رفتن گرد های هوایی و رطوبت کاهش پیدا می کند. 

مزیت الک کردن آرد

مزایای الک کردن آرد

  • افزودن اکسیژن تازه به آرد 
  • افزایش تنفس آرد
  • افزایش زمان رسیدن آرد و از بین بردن ضعف آرد 
  • تقویت گلوتن آرد
  • از بین بردن بوی بد آرد 
  • جلوگیری از گلوله گلوله شدن آرد و کاهش رطوبت آن 
  • افزایش پوکی نان
  • افزایش میزان خلوص آرد با از بین بردن تمامی مواد اضافی درون آن 

الک کردن آرد چرا باعث افزایش کیفیت محصول تولیدی می شود؟

معمولا پس از تولید آرد در کارخانه ها، در هنگام انبارداری ممکن است مواد کوچکی مانند نخ یا قطعات کاغذ، همچنین حشرات موذی بسیار ریز وارد آن شوند. در این صورت، آرد تولید شده کیفیت خود را از دست خواهد داد. بی شک متوجه شده اید که حتی قنادان حرفه ای نیز از الک برای پوک کردن آرد و تهیه نان و شیرینی استفاده می کنند. 

در حقیقت، الک کردن آرد باعث از بین رفتن تمامی ناخالصی های موجود درون آرد می شود. در نتیجه می توان گفت، کیفیت آن افزایش پیدا می کند. هدف از الک کردن آرد، افزایش کیفیت محصول و تولید خمیرهای منسجم و نرم است. دلایل بسیار زیادی باعث کاهش کیفیت آرد پس از تولید در کارخانه می شوند که از این میان می توان به مدت زمان طولانی ذخیره آن در انبارهای کارخانه، مدت طولانی حمل و نقل، رطوبت هوا و غیره اشاره کرد. 

با الک کردن آرد، ذرات به هم چسبیده آن از یکدیگر جدا شده و با محیط پیرامون سطح تماس بیشتری خواهند داشت. درنتیجه دانه های آرد، پوک می شوند که به این فرآیند، هوادهی آرد گفته می شود. هوادهی آرد باعث افزایش نشر باکتری های هوازی می شود که در بهبود فعالیت میکروارگانیسم ها موثر می باشند. وجود میکروارگانیسم ها برای ور آمدن سریع نان مهم است. 

شرکت صدرا پخت آذربایجان یکی از بهترین شرکت های تولید کننده انواع تجهیزات نانوایی مدرن و ماشینی است. با استفاده از این دستگاه ها می توان آردهای صنعتی تولید کرد که میزان خلوص بالایی دارند و عاری از هرگونه جسم اضافی مانند نخ، تکه های آهن و کاغذ هستند. 

الک کردن آرد و افزایش کیفیت نان

نحوه الک کردن آرد به روش سنتی

برای الک کردن آرد به روش سنتی می توانید از الک استفاده کنید. بدین منظور باید آرد را درون الک ریخته و سپس الک را روی کاسه همزن قرار دهید. بهتر است برای جلوگیری از پخش شدن آرد در هنگام الک، یک کاغذ مومی زیر کاسه بگذارید. پس از تمام شدن الک آرد، تمامی دانه های آرد ریخته شده روی کاغذ مومی را نیز می توانید به درون کاسه همزن بریزید. اگر به دنبال نان یا شیرینی بسیار پوک و نرم هستید، بهتر است آرد را چند بار الک کنید. 

اگر الک ندارید می توانید از الک مشبک استفاده کنید. بدین صورت که آرد را درون یک صافی بریزید و سپس آن را فشار دهید تا آرد الک شود. در صورت عدم وجود فیلتر توری ریز، می توانید از الک یا صافی استفاده کنید. 

یکی دیگر از روش های الک کردن آرد در صورت عدم وجود الک، استفاده از همزن است. با استفاده از همزن می توانید توده های آرد را به دانه های ریز تبدیل کنید. از معایب استفاده از همزن می توان به عدم پوک کردن آرد اشاره کرد. در این روش تنها گلوله های آرد به دانه های آرد تبدیل می شوند و هیچ سبکی در آن به وجود نمی آید. 

استفاده از غذاساز یکی دیگر از روش های الک کردن آرد است. این روش بسیار سریع می باشد اما مانند روش استفاده از همزن باعث پوک شدن دانه های آرد نمی شود. بهتر است آرد خریداری شده را در ظروف بزرگ نگهداری کنید که هوا وارد آن نشود. 

در زمان های بسیار قدیم از آسیاب برای الک کردن آرد استفاده می شد. این روش بسیار سخت بوده و نیاز به زمان بیشتری داشت. امروزه با استفاده از الک های ساده تک مرحله ای یا چند مرحله ای می توان به سادگی هر نوع آرد را الک کرد. 

نحوه الک کردن آرد به روش صنعتی

در الک کردن صنعتی آرد، از دستگاه های بروز و پیشرفته استفاده می شود. این نوع آرد ها در کارخانه تولید آرد، به دست آمده و سپس با استفاده از دستگاه های پیشرفته الک می شوند. ارد های الک شده به روش صنعتی در بسته بندی های محکم به بازار عرضه می شوند که هیچ هوایی وارد آن ها نمی شود که با ایجاد رطوبت، باعث گلوله گلوله شدن آرد شود. 

نحوه الک کردن آرد

سوالات متداول

الک کردن آرد برای تولید چه محصولاتی ضروری است؟

از الک کردن آرد برای تولید انواع محصولات مختلف مانند نان و شیرینی استفاده می شود. 

الک کردن آرد چه مزایای دارد؟

الک کردن آرد باعث از بین رفتن رطوبت و اجسام خارجی از آرد می شود. 

الک کردن آرد به چند روش انجام می شود؟

الک کردن آرد به دو صورت صنعتی و سنتی انجام می شود. 

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است، نظر خودرا ثبت کنید


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *