Skip to content

علت خشک شدن نان در فر چیست؟

علت خشک شدن نان در فر چیست؟

علت خشک شدن نان در فر

یکی از اصلی ترین و مهم ترین فاکتورهایی که افراد در پخت نان باید به آن دقت کنند، خشک شدن نان است. ما در این مقاله سعی داریم تا پاسخی به سوال افرادی دهیم که به دنبال علت خشک شدن نان در فر هستند.

علت خشک شدن نان در فر به نوع نان و فر ارتباط دارد. به بیان دیگر اینکه نان تولید شده فانتزی یا سنتی باشد و در چه نوع فری (تونلی، طبقاتی، دوار و گردان) تولید شده باشد، روی علت خشکی نان تاثیر مستقیم دارد و در واقع علت خشکی در نان‌های مختلف متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فر طبقاتی و فر گردان می توانید به مقاله مربوطه مراجعه فرمائید.

در بخش های بعدی به بیان دلایلی که باعث خشکی نان (سنتی، نان، تافتون و… ) در فرهای دوار می‌شوند، خواهیم پرداخت.

1. اعمال حرارت زیاد در مقایسه با زمان پخت نان

از اصلی ترین دلایلی که باعث خشکی و یا نرمی نان در فر می‌شود دو عامل حرارت و دما و مدت زمان قرار گیری نان در فر است. رعایت این مورد (حرارت و زمان) باعث ایجاد تعادل بین خشکی و نرمی نان می‌شود. صدرا پخت آذربایجان برای اعمال تعادل و تناسب بین حرارت زیاد و زمان پخت نان پیشنهاد می‌کند، دما و حرارت فر همسو با مدت زمان پخت نان هر دو کاهش یابند.

2. ضعیف بودن بافت خمیر نان و کیفیت کم آرد 

اگر آرد استفاده شده در خمیر نان ضعیف باشد، بافت نان نیز ضعیف می‌شود، درنتیجه توان نگهداری آب را در بافت خود نخواهد داشت و آب را سریعتر از دست خواهد داد. در صورتی که خمیر در طول پروسه پخت نان آب از دست دهد، نان تولید شده خشک خواهد شد.

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که از کجا تشخیص دهیم، آرد استفاده شده در خمیر ضعیف است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر خاصیت کشسانی خمیر تولید شده کم باشد، به این معنی است که آرد استفاده شده در خمیر نان ضعیف است. 

عواملی که باعث ضعیف شدن آرد نان می‌شود، عبارت است از: استفاده از گندم نارس برای تولید آرد، حمله سن (نوعی آفت) به گندم زار، زمین نامناسب برای کشت گندم و عدم استراحت کافی گندم در سیلو.

کیفیت آرد خمیر نان

روش های پیشنهادی برای ضعیف بودن بافت خمیر نان

  • افزودن نمک بیشتر به خمیر تهیه شده
  • الک کردن آرد و هوادهی آن
  • استفاده از چند نوع آرد و ترکیب آنها با هم
  • کوتاه کردن زمان استراحت خمیر تهیه شده
  • اضافه کردن قرص ویتامین C (قرص ویتامین C را با آب حل کنید و آن را داخل خمیر اضافه کنید.)
  • استفاده از گلوتن برای قوی کردن آرد نان
  • استفاده از بهبود دهنده
  • افزایش زمان استراحت آرد داخل کیسه در مغازه

3. تاثیر ابعاد فر در خشکی نان در فر

یکی از عوامل تاثیر گذار در خشکی نان، ابعاد فر است. به عبارتی هرچه ابعاد فر (تنور دوار) بزرگتر باشد، خشکی نان تهیه شده نیز بیشتر خواهد بود. راه حل این مشکل نیز مشاوره با کارشناسان فروش قبل از خرید دستگاه نانوایی است. شما می‌توانید قبل از خرید دستگاه موردنظر با کارشناسان صدرا پخت آذربایجان تماس بگیرید و با توضیح کسب و کار خود و نوع نان تهیه شده توسط شما، اقدام به خرید دستگاه مناسب کنید.

4. ضخامت نان (نسبت ابعاد نان به چانه گیری)

یکی از عوامل دیگری که در خشکی نان در فر موثر است، استفاده از وزن چانه کم برای تولید نان با ابعاد بزرگ است. به عبارتی هرچه وزن چانه کم باشد و ابعاد در نظر گرفته شده برای تولید نان بزرگتر باشد، نان تهیه شده نازکتر خواهد بود و هرچه نان تولید شده نازک باشد احتمال خشکی نان در فر نیز بیشتر خواهد بود. راه حل این مورد استفاده از چانه با وزن مناسب است.

ضخامت نان

علت خشک شدن انواع نان ها

در این بخش می‌خواهیم به علت خشک شدن در نان های مختلف (لواش، فانتزی و نان اهری) بپردازیم.

1. نان لواش

نان لواش که یکی از پر استفاده ترین نان های موجود در ایران است، نیز از مشکلات گفته شده در بالا مستثنی نیست. برای تولید نان لواش از تنور دوار نانوایی که دارای صفحات چدنی هستند، استفاده می‌شود.

صفحات چدنی در سه نوع طراحی و ساخته می‌شوند که عبارتند از صفحات چدنی بدون سوراخ، صفحات چدنی با سوراخ کم، صفحات چدنی با تعداد سوراخ بیشتر هستند. سوراخ های موجود بر روی صفحات چدنی تنور دوار، باعث ایجاد پف روی نان است.

پف ایجاد شده بر روی نان، باعث کاهش سطح تماس نان و صفحه تنور می‌شود و آب کمتری از آرد بخار می‌شود و در نتیجه نان نرم خواهد ماند.

از صفحات چدنی نوع کم سوراخ برای تولید نان لواش سفت، از صفحات چدن پر سوراخ برای تولید نان لواش نرم و از صفحات چدنی بدون سوراخ برای تولید پیتزا تافتون استفاده می‌کنند.

سرعت گردش تنور دوار قابل تنظیم است و در صورتی که تنظیم نباشد باعث افزایش می‌شود آب زیادی از نان بخار شود و نان خشک سفت شود.

2. نان فانتزی

یکی از دلایل خشک شدن نان فانتزی ضعیف بودن آرد است که در بالا به آن پرداخته شد.

3. نان اهری

خشک شدن نان اهری به دو عامل بستگی دارد که عبارت از سفت بودن خمیر و کند بودن سرعت دور تنور که دو عامل مهم در خشک شدن نان اهری است. کند بودن سرعت دور تنور باعث می‌شود نان بیشتر از حد از نرمال در معرض حرارت قرار بگیرد.

4. نان خلفه یا کشتا

یکی از پرتکرارترین سوال ها در زمینه خشک شدن نان در مورد علت خشک شدن نان خلفه است. از مهمترین دلایلی که باعث خشکی نان خلفه می‌شود میتوان به زیاد بودن آرد در خمیر اشاره کرد. پس برای جلوگیری از این اتفاق باید از مقدار آرد معینی استفاده کرد.

علت خشک شدن خمیر پیتزا در فر

یکی از مشکلاتی که در پخت پیتزا وجود دارد، خشک شدن خمیر پیتزا است. از عوامل تاثیر گذار در خشکی خمیر پیتزا می توان به کم بودن آب موجود در خمیر اشاره کرد. بطور کلی سفت و خشک شدن خمیر پیتزا به دلیل کمبود آب، هیدراته شدن نام دارد. از دیگر مشکلات در بروز خشکی خمیر پیتزا، میزان دمای فر یا تنور مورد استفاده است. امروزه بسیاری از کسب و کارها از تنور دوار رستورانی برای پخت نان پیتزا استفاده می کنند. با استفاده از این محصول می توانید دما و زمان دستگاه را به راحتی تنظیم کنید.

علت خشک شدن انواع نان ها

علت خشک شدن نان در تنور گازی

علت خشک شدن نان در تنور گازی همانند دیگر انواع نان ها به موارد ذکر شده در بالا ارتباط دارد. بهترین و راحت ترین راه حل برای این اتفاق، وجود بخار آب در محیط پخت نان است. برای این کار شما می توانید داخل یک ظرف نسوز مقداری آب داخل تنور گازی خود قرار دهید بخار آب حاصل از آن مانع از خشک شدن نان می‌شود. ناگفته نماند در 15 دقیقه اول پخت نان نباید درب تنور گازی را باز کنید.

تفاوت سفتی و خشکی نان

خشکی و سفتی نان دو مقوله جدا از هم هستند که در خیلی از موقعیت های اشتباه در جای یکدیگر استفاده می شود، ناگفته نماند که دلایل خشکی و سفتی نان کاملا جدا از هم هستند. ما در این مقاله به بررسی علت خشک شدن نان در فر پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سفتی نان میتوانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

صدرا پخت آذربایجان

در صورت تمایل به خرید دستگاه های نانوایی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره در رابطه با دستگاه نانوایی مناسب شما، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب و اقدام به ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول

چرا در پخت نان باید از نمک استفاده کرد؟

بله، نمک باعث کنترل خمیر مایه می‌شود و از پف بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند. برای هر نیم کیلو آرد بهتر است یک قاشق چایخوری نمک استفاده کنید.

در پخت نان از اصطلاح آرد خالص استفاده می شود، منظور از آن چیست؟

آرد خالص یعنی گندمی که آسیاب شده و بدون افزودنی های مختلف به خمیر و سپس نان تبدیل می‌شود.

نظرات 7

  1. درخشان

    علت خشک شدن نان خانگی بعد از پخت چی میتونه باشه ؟ نان های منت همش خشک میشن

    • ghanbarpour

      یکی از دلایلی که سبب می شود نان خشک شود از دست دادن آب هنگام فرآیند پخت می باشد

    • ghanbarpour

      علت خشک شدن نان خلفه
      زیاد بودن نسبت آرد نسبت به خمیر می باشد.
      برای اینکه نان خلفه خشک نشود باید مقدار معینی از آرد را استفاده کنیم.

    • ghanbarpour

      علت خشک شدن نان خلفه نسبت زیاد آرد نسبت به خمیر می باشد

  2. لیلا باقری

    برای جلوگیری از خشک شدن پیراشکی در فر چیکار کنم ؟ هر کاری میکنم نمیشه .

    • pouyaمدیر

      برای خشک نشدن خمیر پیراشکی می توانید از مقدار آب بیشتری استفاده کنید. اگر مقدار آب زیادی برای تهیه خمیر این غذا استفاده شود بافت آن منسجم ‌تر می گردد. به طور کلی روش های گوناگونی برای نرم تر شدن خمیر آماده این غذا وجود دارد.


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *