Skip to content

طرز تهیه نان بربری

طرز تهیه نان بربری

نان بربری یک نان تخت است که به راحتی می توان آن را تهیه کرد واین نان یکی از اصلی ترین نان های مورد علاقه ایرانیان است. بربری نانی معطر و خوش طعم، با بافتی نرم و جویدنی و پوسته قهوه ای طلایی است. 

مواد لازم برای تهیه نان بربری

  • 500   گرم آرد همه منظوره
  • 350   گرم آب ولرم
  • 2   قاشق چایخوری مخمر فوری
  • 2   قاشق چایخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری شکر
  • 1   قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • قاشق غذاخوری کنجد سفید
  • قاشق غذاخوری دانه سیاه دانه یا کنجد سیاه

نحوه تهیه نان بربری

1        در یک کاسه بزرگ، آرد، مخمر فوری، شکر و نمک را اضافه کنید، خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. در حالی که با قاشق چوبی هم می زنید، به آرامی در آب بریزید.

2        روغن زیتون را اضافه کنید و با قاشق چوبی خمیر را در همان کاسه همزن ورز دهید که مخلوط بسیار چسبناکی است. ورز دادن را حداقل 8-5 دقیقه ادامه دهید تا خمیر حالت ارتجاعی پیدا کند.

3        روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید 1 ساعت ور بیاید. باید حجمش دو برابر شود.

4        خمیر را روی سطح کار کمی آرد پاشی شده منتقل کنید و به دو قسمت مساوی برش دهید. کمی آرد بپاشید و یک تکه همه طرف ها را زیر تا بزنید و به شکل نان بیضی در آورید. روی دو خمیر را با یک حوله آشپزخانه تمیز بپوشانید و به مدت 1 ساعت بگذارید تا ور بیاید.

5        در این فاصله فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد/400 درجه سانتیگراد گرم کنید و با اضافه کردن تمام مواد لعاب در یک قابلمه کوچک لعاب را درست کنید و روی حرارت ملایم بپزید. از لیسک استفاده کنید و چند دقیقه هم بزنید تا لعاب غلیظی به دست آید. از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

6        یک ورق کاغذ روغنی را روی یک ورقه پخت قرار دهید و یکی از خمیرها را روی آن قرار دهید. آن را با دستان خود درازا بکشید، به صورت مورب روی کاغذ روغنی تا دو گوشه به کشش تمام لبه ها ادامه دهید تا به شکل بیضی صاف در بیاید. لازم نیست که کامل باشد، اما باید مطمئن شوید که یک لایه یکنواخت از خمیر درست کرده اید.

7        یک لایه نازک از لعاب را بمالید و با نوک انگشتان خود، با ایجاد تورفتگی در طول نان، با فاصله حدود 1 سانتی متر، ایجاد کنید (برای راهنمایی به تصاویر قبلی در این پست مراجعه کنید)

8        روی دانه های سیاه دانه و کنجد بپاشید سپس به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید تا کمی طلایی شود (در حین پخت، خمیر دوم را می توانید به روش مرحله 5 آماده کنید).


بیشتر بخوانید: روش های نگهداری انواع نان

نحوه تهیه نان بربری
نحوه تهیه نان بربری

نکات لازم برای تهیه نان بربری

  • از یک قاشق چوبی برای مخلوط کردن خمیر استفاده کنید.
  • اضافه کردن سبوس گندم اختیاری می باشد و می توانید آن را از نانوایان نان بربری تهیه کنید.
  • دمای فر، توستر یا سولاردام را 20 درجه کمتر تنظیم کنید.
  • میزان آب با توجه به آردهای مختلف متفاوت است، در نتیجه یکباره آب اضافه نکنید.
  • در مرحله دوم وقتی آرد و نمک را در یک ظرف بزرگ ریختید، می توانید 5 قاشق غذاخوری شیر ولرم به آن اضافه نمایید.
  • برای تهیه لعاب  آرد، شکر، روغن و آب را در یک قابلمه کوچک با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا مخلوط غلیظ شود. این باید کمتر از یک دقیقه طول بکشد. لعاب را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  • نان بربری بهتر است در همان روز خورده شود. با این حال اگر در ظرف یا کیسه ای که هوا در آن نباشد تا 3 روز به خوبی در یخچال نگهداری می شود. سپس می توانید نان را برشته کنید یا دوباره در فر یا مایکروویو گرم کنید.
نکات لازم برای تهیه نان بربری
نکات لازم برای تهیه نان بربری

در صورتی که قصد تهیه ماشین آلات و ابزار و وسایل نانوایی را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از شرکت صدرا پخت آذربایجان است. این شرکت تولید کننده دستگاه های نانوایی با آخرین تکنولوژی روز دنیا و در عین حال مناسب ترین قیمت ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت شرکت صدرا پخت آذربایجان مراجعه نمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه کسب نمایید.

سوالات متداول

  1. دلیل قرار دادن یک کاسه آب داغ در فر چیست؟

    برای ایجاد رطوبت در فر، ظرفی را با آب جوش پر می کنیم و در فر قرار می دهیم. نان های بربری را به مدت 25 دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا بپزند. برای داشتن نان بربری با بافتی نرم یک کاسه آب در فر قرار دهید. این کار باعث می شود نان شما بافتی عالی داشته باشد.

  2. طرز تهیه نان بربری در توستر چگونه است؟

    برای پخت نان بربری در توستر ابتدا توستر را با دمای 220 درجه سانتیگراد روشن کنید تا داغ شود. سپس یک کاسه آب جوش در توستر بریزید. پس از قرار دادن نان در لایه میانی توستر، جلوی المنت بالایی توستر یک فویل آلومینیومی قرار دهید تا سطح نان را خشک نکند. بعد از 20 الی 30 دقیقه که نان پخت و کاملا پف کرد، فویل آلومینیومی را از قسمت جلوی المنت بالای توستر جدا کنید تا روی نان نیز طلایی شود.

  3. ویژگی نان بربری چیست؟

    در این نان بربری از جوش شیرین استفاده نمی شود همین اممر سبب می شود که به ارزش غذایی آن افزوده شود. به طور کلی نان بربری ارزش غذایی بالاتری در مقایسه با سایر نان های تهیه شده از آرد سفید دارد.

2 Comments

  1. یامور

    سلام و وقت بخیر
    درباره خمیر نان بربری یه سوالی داشتم که چرا باید در زمان مخلوط کردن خمیر از قاشق چوبی استفاده کنیم؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام
      به خاطر اینکه قاشق چوبی دارای مقاومت و استحکام زیادی است.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *