Skip to content

مزایای نان سبوس دار 

مزایای نان سبوس دار

آرد سبوس نوعی آرد تیره است که از آن برای پختن نان استفاده می گردد. نانی که با استفاده از این نوع آرد تیره پخته می شود به نان سبوس دار معروف بوده و در مقایسه با نان سفید خواص بیشتری را دارا می باشد. در این نوع نان مواد معدنی، ویتامین و فیبر دو برابر بیشتر از سایر نان ها است. در این مقاله قصد داریم مزایای نان سبوس دار را بررسی کرده و خواص مفید آن را خدمت شما توضیح دهیم. اگر علاقه مند هستید تا در مورد سبوس و نانی که از آن تولید می شود بیشتر بدانید در این مقاله ما را همراهی کنید. 

سبوس چیست؟

طلای گیاهی اصطلاحی است که به سبوس داده شده است. در واقع سبوس همان پوسته گندم می باشد، که خارجی ترین لایه گندم بوده و دارای ویتامین B، ویتامین E، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است و به همین دلیل نیز ارزش غذایی خیلی بالایی دارد. مصرف کردن این ماده گیاهی می تواند بسیاری از نیاز های غذایی انسان را تامین کند، به همین دلیل از آن به شکل آرد تیره در پخت نان سبوس دار استفاده می شود. 

سبوس علاوه بر گندم در پوسته جو و برنج نیز وجود دارد که خواص آن تقریبا در همه این محصولات به یک شکل است، ولی میزان ترکیبات آن مثل فیبر و کربوهیدرات در هر یک از آن ها متفاوت می باشد؛ که در نتیجه نان فراوری شده از طریق جو و گندم نیز تفاوت عمده ای پیدا می کنند. در قسمت های بعد فرق نان جو و سبوس دار را بیشتر خدمت شما توضیح خواهیم داد.

نان سبوس دار

خواص و ارزش غذایی سبوس 

خواص خیلی زیاد و متعددی برای سبوس ذکر شده است که از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • دارای خواص دارویی جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، سرطان روده و کم خونی می باشد.
  • برای تنظیم سیستم گوارشی و رفع یبوست بسیار مفید است و هیچ ماده ای با آن برابری نمی کند.
  • به دلیل دارا بودن فیبر بالا برای تنظیم و کاهش وزن بسیار پرکاربرد است.
  • ویتامین E که در سبوس وجود دارد باعث می شود تا از ریزش مو جلوگیری شود.
  • برای شادابی و طراوت پوست بسیار مفید است، به طوری که از آن به عنوان ماسک صورت نیز استفاده می شود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد یکی از پرکاربردترین خواص سبوس در کاهش قند خون است، به همین دلیل اکثرا پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که از نان سبوس دار در رژیم غذایی خود استفاده کنند. هرچند به دلیل وجود فیبر بالا در جو استفاده از نان جو نیز در این موارد برای بیماران دیابتی توصیه می شود. 

از آن جایی که فرق نان جو و سبوس دار در میزان فیبر موجود در آن هاست، به نظر میرسد مصرف نان جو به دلیل وجود فیبر بالاتر در آن برای این بیماران گزینه مناسب تری باشد ولی از نان سبوس گندم نیز نمی توان غافل شد. 

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از دستگاه مناسب جهت پخت نان می تواند بر خواص و ارزش غذایی نان اثر گذاشته و کیفیت آن را افزایش یا کاهش دهد. شرکت صدرا پخت آذربایجان یکی از شرکت های تخصصی در تولید انواع دستگاه های نانوایی همچون تنور دوار نانوایی، تنور دوار سه متری و تنور دوار رستورانی می باشد که با عرضه دستگاه های مدرن و پیشرفته کیفیت نان شما را تضمین می کند. در صورتی که علاقمند به خرید دستگاه نانوایی هستید، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با این شرکت تماس بگیرید. 

ترکیب و ساختار نان سبوس دار 

در ترکیب نان های سبوس دار منیزیم، روی، آهن و کلسیم از جمله موادی هستند که یافت می شوند. همه ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیباتی که در قسمت قبل برای سبوس اشاره کردیم نیز در این نوع نان موجود می باشند. ممکن است که به دلیل قرار گرفتن سبوس در حرارت موقع پخت نان بعضی از این ویتامین ها و مواد معدنی از خواصشان کاسته شود ولی با این حال از بین نمی روند و موقع مصرف سبوس به شکل نان جذب بدن می شوند. 

ترکیب و ساختار نان سبوس دار 

تفاوت نان سبوس دار با نان ساده 

ترکیبات نان فراوری شده با سبوس تقریبا شبیه نان سفید یا همان نان ساده است، فقط تنها تفاوتی که وجود دارد استفاده از آرد تیره در نان های سبوس دار می باشد، که باعث ایجاد تفاوتی جزئی در این نوع نان می شود. این تفاوت باعث شده تا نانی که دارای ترکیب سبوس است رنگ تیره تری به خود بگیرد و مزه آن نیز نسبت به نان سفید کمی متفاوت شود. 

مزایای نان سبوس دار

مهم ترین علت استفاده از نان های سبوس دار خواص مفید آن برای بدن انسان می باشد. به دلیل وجود اسید فولیک و آهن در این نوع نان استفاده از آن می تواند روند رشد را در کودکان تسریع کرده و همچنین مواد معدنی و ویتامین های لازم برای آن ها را تامین کند. 

پزشکان اعتقاد دارند که استفاده کردن از این نان نسبت به نان معمولی مزیت های زیادی دارد، ولی به دلیل خوش طعم بودن و جا افتادن نان سفید در بین مردم اکثر افراد نان سبوس دار را در برنامه غذایی خود قرار نمی دهند. 

علت استفاده از نان سبوس دار 

چه کسانی بهتر است از نان سبوس دار استفاده کنند؟

اول از همه کسانی که به سلامت خود اهمیت می دهند و به دنبال مواد غذایی سالم و مغذی هستند بهتر است به جای نان سفید معمولی از نان سبوس دار استفاده کنند. 

قند بالای موجود در نان معمولی موجب شده بسیاری از پزشکان بیماران خود را از مصرف چنین نان هایی منع کنند در نتیجه بیمارانی که دیابت و یا قند خون دارند نیز با استفاده از نان های سبوس دار می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. 

این نان به دلیل خواص غنی و سرشاری که دارد برای مصرف کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند نیز مفید بوده و والدین بهتر است استفاده از نان های سبوس دار را در برنامه غذایی فرزندان خود لحاظ  نمایند. 

نان سبوس

چه کسانی نباید از نان سبوس دار استفاده کنند؟ 

نان سبوس دار دارای اسید فیتیک می باشد که از جذب مواد معدنی جلوگیری می کند، به همین دلیل توصیه می شود که نباید به طور روزانه از این نان در سبد غذایی کودکان استفاده کرد؛ بلکه بهتر است به صورت چند هفته یکبار از آن استفاده نمایید. 

برای افرادی که تنوع غذایی کافی ندارند نیز استفاده از نان های سبوس دار می تواند مضر باشد، چون که ممکن است جذب موادی مثل آهن، روی و کلسیم را به مرور زمان مختل کند و باعث ایجاد اختلالاتی مثل انسداد روده و التهاب دیورتیکول در بدن شود. برای همین توصیه می شود که در صورت استفاده از نان سبوس دار بهتر است در کنار آن گروه های متنوع غذایی از جمله میوه، لبنیات، گوشت و سبزیجات نیز مورد استفاده قرار گیرند. 

سوالات متداول

فرق نان جو و سبوس دار چیست و مصرف کدام یک برای بدن مفید تر است؟ 

نان جو با نان گندم سبوس دار از نظر ویژگی تفاوت زیادی ندارد، شاید یک تفاوت عمده که می توان به آن اشاره کرد این است که میزان سبوس موجود در جو دو برابر گندم بوده و در نتیجه فیبر نان جو بسیار بیشتر از نان گندم سبوس دار است. 

بهترین روش برای تهیه نان سبوس دار چیست؟

بعضی نانوایی ها علاوه بر نان معمولی اقدام به پخت نان های سبوس دار نیز می کنند، که می توانید به راحتی از طریق آن ها نان مورد نیاز خود را تهیه کنید. پخت نان های سبوس دار به شکل خانگی از دیگر روش هایی هست که برای تهیه این نان ها به کار می رود. مزایای پخت خانگی نان های سبوس دار این است که می توانید از آردهای با کیفیت تر برای پخت نان استفاده نموده و به شکل های متنوعی بر اساس سلیقه خود این نوع نان ها را بپزید.

چگونه می توان فهمید که یک نان سبوس دار است یا نه؟ 

نان های سبوس دار به راحتی قابل شناسایی هستند، به طوری که رنگ آن ها نسبت به نان سفید، تیره تر بوده و مزه خاص خود را دارند که از این طریق به راحتی تشخیص داده می شوند. اگر تا به حال از نان های سبوس دار استفاده نکرده اید، با جستجو کردن عکس های این نان در اینترنت می توانید موقع خرید به راحتی و با یک نگاه تفاوت این نوع نان را از نان های عادی تشخیص دهید. 

نظرات 2

  1. موسوی

    روی تنورهای شما نان سبوس دار هم پخته میشه؟
    آخه میگن نانهای سبوس دار تنور مخصوص میخواد
    با تشکر
    موسوی قم

    • مریم علیزاده

      بله امکان پذیره
      نان های سبوس دار تنور مخصوص نمیخواد
      هر تنور که سنگ چدن ضخیم و آلیاژ خالص داشته باشه برای پخت انواع نان مناسب هست
      منتها اگر نان نرم میخواین بپزین سطح سنگ سوراخدار میشه و اگر نان خشک میخواین باید سطح سنگ صاف باشه


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *