Skip to content

طرز تهیه آرد سوخاری

How to prepare breadcrumbs

برای درست‌کردن غذاهای مختلف به مواد اولیه گوناگونی نیاز خواهیم داشت. یکی از مهم‌ترین این مواد آرد سوخاری است. این محصول نوعی آرد است که به شکل پخته شده درآمده و حجم آن کمتر از آرد معمولی خواهد بود. دلیل این موضوع این است که زمانی که آرد را تفت می‌دهید، رطوبت آن بخار شده و آرد بسیار سبک می‌شود.

از این آرد سبک می‌توانید در مواد غذایی مختلف استفاده کرده و با کمک آن شیرینی‌ها و خوراکی‌های مختلفی را درست کنید. اگر می‌خواهید تهیه آرد سوخاری را بررسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه انواع روش‌ها و دستور تهیه این آرد را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آرد سوخاری با نان لواش

یکی از محبوب‌ترین روش‌های تهیه این آرد استفاده از نان لواش است. لواش یکی از محبوب‌ترین نان‌های ایرانی بوده و با استفاده از آرد گندم به دست می‌آید. این نان در دمای بالا پخته می‌شود؛ پس می‌توان گفت که خامی آرد آن به طور کامل گرفته شده و آردی سبک دارد. مراحل درست‌کردن این آرد با استفاده نان لواش شامل موارد زیر هستند:

مرحله اول

در اولین مرحله از آموزش تهیه آرد سوخاری باید یک تابه متوسط را روی اجاق قرار دهید و به آن فرصت دهید تا به بهترین شکل گرم شود. سپس نان لواش را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و سعی کنید که به ریزترین شکل این کار را انجام دهید. 

مرحله دوم

در مرحله دوم از تهیه آرد سوخاری باید نان‌هایی که در مرحله قبلی خردکرده‌اید را درون تابه گرم شده خود بریزید. این کار بسته به نون نان و ضخامت آن باید در شرایط مختلفی انجام شود. شما باید به‌طورکلی میان 15 تا 25 دقیقه نان را روی تابه قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. سعی کنید هر چند دقیقه یک بار نان‌ها را هم بزنید تا تمامی نان‌ها به درستی و به شکلی یکسان خشک شوند.

مرحله سوم

در سومین مرحله از تهیه آرد سوخاری باید از خشک‌شدن نان‌های خود به طور کامل مطمئن شوید. پس از اطمینان از این موضوع باید تابه را از روی حرارت بردارید تا نان‌ها بیش از اندازه حرارت نبینند. این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت این آرد شما کاهش پیدا کند.

 نان‌هایی که خرد و خشک کرده‌اید را داخل یک کیسه نایلونی ریخته و سپس با استفاده از یک وردنه‌ی گوشت‌کوب به آرای آن‌ها را خرد کنید. حال یک آرد سوخاری خوش‌طعم و سبک خواهید داشت.

طرز تهیه آرد سوخاری با نان لواش
طرز تهیه آرد سوخاری با نان لواش

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان ساجی

طرز تهیه آرد سوخاری با نان باگت

روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن به‌راحتی یک آرد سوخاری باکیفیت و خوش بافتی را داشته باشید، استفاده از نان باگت برای این کار است. نان باگت یا همان نان فانتزی می‌تواند این آرد زیادی را به شما بدهد. تنها کافی است به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول

در اولین مرحله از تهیه آرد سوخاری با استفاده از نان باگت باید نان‌های باگت را به طور کامل خرد کنید. نکته مهم این است که شما می‌توانید نان را تکه‌تکه کرده و یا آن را با استفاده از چاقو به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

پس از این که نان باگت را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کردید، باید آن‌ها را درون یک سینی چیده و داخل فر قرار دهید. در این مرحله پس از 5 دقیقه سینی فر را به بیرون در آورده و نان‌هایی که درون سینی چیده بودید را هم بزنید. سپس دوباره برای 5 دقیقه داخل فر قرار دهید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش تهیه آرد سوخاری باید نان‌هایی که خشک شده‌اند را خرد کنید. می‌توانید برای این کار از مخلوط‌کن، آسیاب یا دستگاه‌های غذاساز استفاده کنید. پس از این که به طور کامل تمامی تکه‌های نان باگت خشک شده را خرد کردید، باید با استفاده از یک الک با اندازه مش متوسط تکه‌های خرد شده را الک کنید. این‌گونه می‌توانید آردی یک‌دست و باکیفیت داشته باشید.

طرز تهیه آرد سوخاری طعم‌ دار

روش‌هایی که در قسمت بالا با هم بررسی کردیم، روش‌هایی برای تهیه این آرد بودند که محبوبیت بالایی را دارا هستند. می‌توانید علاوه بر این روش‌ها، میتوانید به‌ گونه‌ای آرد سوخاری را درست کنید که طعم‌دار شود. مراحل درست‌کردن آرد سوخاری طعم‌دار به شکل زیر هستند:

مرحله اول

برای این که بتوانید یک آرد سوخاری طعم‌دار و جذاب تهیه کنید، در اولین مرحله باید نان مورد نظر خود را به تکه‌های کوچک تقسیم بندی کنید. سپس با استفاده از یک خردکن یا غذاساز نان‌ها را ریز کنید.

در مرحله بعدی از این کار باید مقداری روغن‌زیتون به‌اندازه 3 قاشق غذاخوری را در یک ماهیتابه بزرگ بریزید. پس از ریختن روغن؛ پودر حاصل از تکه های نان که با غذا ساز درست کردیم  را داخل ماهیتابه روغنی گذاشته و با حرارت متوسط تفت دهید. پس از 10 الی 12 دقیقه که نان‌ها ترد و طلایی شدند می‌توانید آن‌ها را از روی شعله بردارید.

مرحله دوم

در دومین مرحله از تهیه آرد سوخاری طعم‌دار شما می‌توانید مقدار کمی نمک دانه‌ریز به نان خود اضافه کرده و سپس خرده‌نان‌های تست شده را روی یک حوله کاغذی قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا علاوه بر سرد شدن خرده‌نان‌ها، روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با اضافه‌کردن سبزیجاتی مانند جعفری خرد شده یا حتی مقداری پودر سیر و آویشن، طعم آرد سوخاری خود را جذاب‌تر کنید.

بیشتر بخوانید: انواع آرد و کاربرد های آن

طرز تهیه آرد سوخاری طعم دار
طرز تهیه آرد سوخاری طعم دار

نکات مهم در تهیه آرد سوخاری

حال که با تمامی روش‌ها برای درست‌کردن و تهیه آرد سوخاری در خانه آشنا شدیم بهتر است نکاتی را برای این کار به شما ارائه دهیم. این نکات می‌توانند به شما را در بهبود طعم و کیفیت این آرد کمک کنند. از مهم‌ترین نکات برای این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید پس از تهیه این آرد تا حدود یک ماه آن را در یخچال منزل قرار داده یا با ظرف دربسته درون فریزر بگذارید.
  • در صورت تهیه این آرد به روش خانگی ممکن است تمام رطوبت آن از بین نرود؛ به همین دلیل قراردادن این آرد خارج از یخچال می‌تواند موجب کپک‌زدن آرد شود.
  • درصورتی‌که بخش کوچکی از این آرد کپک زد باید کل آن را دور بریزید.

نگهداری آرد سوخاری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید دررابطه‌با آرد سوخاری و تهیه آن در منزل بدانید نگهداری از این آرد است. این آرد فوق‌العاده کاربردی را می‌توانید در حجم‌ها و اندازه‌های متفاوتی تهیه کنید. اما باید به نگهداری از آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که حتماً پس از درست‌کردن این آرد آن را درون یک ظرف دربسته قرار داده و سپس در یخچال یا فریزر بگذارید. زیرا این آرد هنوز هم رطوبت درون ساختار خود داشته و امکان کپک‌زدن در آن بالا است.

طعم‌ دار کردن آرد سوخاری

همان‌طور که در ابتدا مقاله  نیز به شما اشاره کردیم روش‌ها و نکات مختلفی برای درست‌کردن این آرد در خانه وجود دارد. برخی از افراد دوست دارند علاوه بر درست‌کردن این آرد در خانه آن را طعم‌ دار نیز کنند. در چنین شرایطی می‌توانید به‌جای استفاده از نان خالی، از پودر سیر، سبزیجات خرد شده مانند جعفری و روغن‌زیتون استفاده کنید. این موارد طعم آرد سوخاری را جذاب‌تر کرده و استفاده از آن در غذاهای مختلف را خوش‌طعم‌تر می‌کنند.

کاربرد آرد سوخاری

این آرد کاربردهای مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرخ‌کردن مرغ، میگو، ماهی، انواع شنیسل
  • درست‌کردن خوراک‌های مختلف مانند کتلت، شامی، همبرگر
  • کمک به بافت بهتر در انواع کراکت، ناگت، گراتن

سؤالات متداول

آرد سوخاری را چگونه درست کنیم؟

اگر می‌خواهید در خانه خود این آرد درست کنید، می‌توانید از نان لواش یا نان باگت برای این کار استفاده کنید. ابتدا نان را تکه‌تکه کرده و با استفاده از فر یاتابه آن را خشک کنید. سپس نان خشک شده را آسیاب و از الک رد کنید.

کاربردهای آرد سوخاری چیست؟

مهم‌ترین کاربردهایی که پس از تهیه این آرد می‌توانید از آن بهره ببرید درست‌کردن کتلت، فلافل، سرخ‌کردن انواع ماهی و مرغ، درست‌کردن ناگت مرغ و… هستند.

آیا می‌توان آرد سوخاری طعم‌ دار نیز درست کرد؟

بله؛ شما می‌توانید پس از خرد کردن نان به آن روغن‌زیتون، پودر سیر یا سبزیجات خرد شده‌ای را اضافه کنید که طعم آرد را برای شما لذیذتر کند.

4 Comments

  1. sara

    مهمترین نکته در آرد سوخاری چیست؟

    • ghanbarpourModerator

      مهم ترین نکته در آرد سوخاری این است که اگر بخش کوچکی از آن کپک زد باید کل آن را بیرون بریزید

  2. بیتا

    در نگهداری آرد سوخاری باید چه چیزی را رعایت کنیم؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام وقت بخیر

      برای نگهداری آرد سوخاری
      ابتدا بعد از درست کردن این آرد باید در یک ظرف بسته بریزید و آن را در یخچال یا فریزر نگه دارید. زیرا رطوبت خود آرد هنوز هم وجود دارد و امکان کپک زدن زیاد است.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *