Skip to content

طرز تهیه نان پنجره ای

طرز تهیه نان پنجره ای

شیرینی پنجره ای که با نام های متفاوتی چون نان پنجره ای یا ویترین لیدی شناخته می شوند، یکی از منحصربفرد ترین و خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی محسوب می شوند. نان پنجره ای اغلب در ایام عید پخته می شود و در مراسم های عید سرو می شود. این نان نوعی شیرینی ترد و سبک است که در روغن سرخ می‌شود و روی آن پودر قند می‌ ریزند.  هنگامی که تکنیک پخت این نان را یاد گرفتید، تهیه آن برای شما بسیار آسان و لذت بخش خواهد بود. در ادامه مقاله با شما را با طرز تهیه نان پنجره ای آشنا خواهیم کرد.

موارد مورد نیاز برای تهیه نان پنجره ای
موارد مورد نیاز برای تهیه نان پنجره ای

مواد مورد نیاز برای تهیه نان پنجره ای

  • یک سوم فنجان نشاسته گندم
  • 4  قاشق غذاخوری گلاب
  • 3 عدد تخم مرغ
  • یک سوم فنجان آرد
  • روغن گیاهی برای سرخ کردن

نشاسته گندم : به‌ طور سنتی، این کوکی‌ها با نشاسته گندم درست می‌شوند، اما نشاسته ذرت نیز مؤثر است.

گلاب : فقط کمی گلاب عطر خوبی به کوکی ها می دهد. اگر طرفدار گلاب نیستید، به جای آن از آب معمولی استفاده کنید.

تخم مرغ : بهتر است از تخم مرغ هایی استفاده کنید که در دمای اتاق هستند.

آرد : برای جمع کردن خمیر به حدود ⅓ فنجان آرد همه منظوره نیاز دارید.

طرز تهیه نان پنجره ای

  1. نشاسته گندم و گلاب را در ظرفی با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
  2. تخم مرغ ها را اضافه کنید و با همزن هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. اجازه دهید خمیر به مدت 30 دقیقه بماند و سپس مقداری روغن را در یک ماهی تابه عمیق روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. روغن باید به اندازه‌ای داغ باشد که حباب‌هایی در اطراف کف تابه ظاهر شود.
  3. آرد همه منظوره را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. اجازه دهید خمیر به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق بماند.
  4. ⅓ یک قابلمه را با روغن نباتی پر کنید
  5. قالب را به مدت 10 تا 15 ثانیه در روغن داغ گرم کنید.
  6. قالب را بلند کرده، روغن اضافی آن را تکان دهید و بلافاصله آن را در خمیر فرو کنید تا لبه قالب با سطح خمیر یکدست شود. سپس قالب را در روغن داغ فرو کنید. اجازه دهید گلاب ها پف کنند و سپس اتو را از روغن خارج کنید.
  7. هر طرف نان ها را به مدت 30 ثانیه سرخ کنید تا طلایی شوند. شیرینی را بیرون آورده و روی دستمال کاغذی قرار دهید.
  8. این کار را با باقیمانده خمیر تکرار کنید تا تمام خمیر استفاده شود.
  9. قبل از سرو مقداری پودر قند روی شیرینی ها بپاشید. گلاب سرخ شده را از روغن خارج کرده و روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی گرفته شود. پس از خنک شدن کامل روی آنها پودر قند بپاشید.
نکات مهم در طرز تهیه نان پنجره ای
نکات مهم در طرز تهیه نان پنجره ای

نکات مهم طرز تهیه نان پنجره ای

  • مخلوط آرد را قبل از پخت الک کنید (به طور کلی آرد شیرینی باید حداقل 2 بار و آرد معمولی حداقل 10 بار الک شود. ) اگر بعد از مخلوط کردن تمامی مواد، مخلوط دارای ناخالصی یا گلوله های آردی شکل بود، می توانید توسط یک الک بزرگ آرد را یکدست کنید.
  • غلظت مواد نان پنجره ای باید نرمال باشد (نه خیلی سفت و نه خیلی شل)، اگر خمیر خیلی شل باشد می توانید حداکثر 1 قاشق غذاخوری آرد سفید و اگر خیلی سفت باشد از نصف لیوان شیر سرد معمولی استفاده کنید.
  • هنگام سرخ کردن نان پنجره ای، قالب باید به اندازه کافی داغ باشد (نه زیاد). وقتی قالب را داخل مایع می گذارید دقت کنید که مایع از روی قالب شما خارج نشود ( مواظب باشید که کل قالب را در مایع فرو نکنید) زیرا در این صورت سطح مواد داخل روغن از آن جدا نمی شود.
  • برای سرخ کردن نان ها می توانید از قالب های مختلفی برای نان های پنجره ای استفاده کنید، برای تهیه شیرینی پنجره ای باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، می توانید به جای زعفران از مقدار کمی پودر هل، پودر کاکائو یا پودر قهوه و … استفاده کنید.
  • خمیر را هر 5-6 دقیقه یکبار هم بزنید تا مطمئن شوید که یکدست است.
  • نان ها را در ظرفی در جای خشک و خنک نگهداری کنید و به مدت 2 روز قابل مصرف هستند.

 

نکاتی برای سرخ کردن نان پنجره ای

  • همیشه درب قابلمه را نزدیک نگه دارید. اگر روغن مشتعل شد، درب آن را ببندید تا شعله ها خاموش شود. تابه را با مقدار کافی روغن پر کنید، چرا که در این صورت مدیریت آن آسان تر و خطر حباب زدن آن کمتر است.
  •  هنگام سرخ کردن دمای روغن از 180 درجه سانتیگراد نباید بیشتر باشد. اگر روغن شروع به دود شدن کرد، خیلی داغ است. اگر روغن خیلی داغ باشد، نان ها قهوه ای می شوند و اگر خیلی سرد شود، روغنی می شوند.
  • دما را با دماسنج بررسی کنید .ابتدا آزمایش کنید، به عنوان مثال یک مکعب نان سفید را در روغن داغ قرار دهید. اگر بعد از حدود 1 دقیقه قهوه ای طلایی شد، دمای مناسبی است.
  • ابتدا قالب ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه در روغن حرارت دهید تا قالب ها گرم شود. این باعث می شود کوکی ها از داخل و خارج ترد شوند. همچنین به کوکی ها کمک می کند تا هنگام سرخ کردن (یا بعد از سرخ شدن) از قالب خارج شوند. 

در صورتی که قصد خرید هر نوع از تجهیزات نانوایی را دارید، بهترین پیشنهاد برای شما خرید از شرکت صدرا پخت آذربایجان است. این شرکت دستگاه ها و تجهیزات نانوایی را با آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید و به دست مصرف کننده می رساند. همچنین اگر علاقه مند به آموزش و یادگیری طرز تهیه نان تابه ای هستید می توانید با مراجعه به بخش مقالات سایت ، مقاله مرتبط را مطالعه فرمائید.

سوالات متداول

چرا نان های پنجره ای من خیس می شوند؟ 

ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد. خمیر می تواند غلیظ باشد که در این صورت، می توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید (یک قاشق چایخوری اضافه کنید). اگر نان های پنجره ای خیس هستند، به سادگی آنها را روی یک ورقه پخت قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در فر 350 درجه فارنهایت قرار دهید تا دوباره ترد شوند. 

نان پنجره ای را تا چه مدت می توانیم نگهداری کنیم؟ 

این نان را به آرامی در ظرفی بپوشانید و به مدت دو روز نگه دارید. برای سرو در صورت تمایل می توانید آنها را دوباره در فر گرم کنید. 

چرا نان من به قالب می چسبند؟

مطمئن شوید که قالب به اندازه کافی داغ است و قبل از فرو بردن قالب در خمیر، روغن اضافی را از بین برده اید. همچنین توجه داشته باشید که خمیر روی قالب نباشد. 

آیا می توانم نان های پنجره ای را فریز کنم؟ 

از آنجایی که این کوکی ها ترد و سرخ شده هستند، زمانی که بلافاصله سرو شوند بهترین طعم را دارند. یخ زدن آنها ممکن است باعث خیس شدن کوکی ها شود.

6 Comments

  1. sima

    سلام روغن نان پنجره ای باید در چه درجه ای باشد؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام
      روغن نان پنجره ای باید 180 درجه باشد

  2. سارا

    سلام
    من میخوام نان پنجره ای درست کنم که دارای عطر و بوی بسیار خوبی باشه باید چه موادی به آن اضافه کنم ؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام
      یکی از موادی که باعث می شود نان پنجره ای خوش طعمی داشته باشید گلاب است

      گلاب بیشتر باعث می شود تا نان پنجره ای بسیار خوش عطر باشد.

  3. سمیرا

    مطلب خيلي جالب و خوبي هست ممنون از شما 
     
     
     
     
     

    • pouyaModerator

      ممنون از نگاه و نظر زیبای شما. امیدواریم بتونیم همیشه بهترین محتوا ها رو به کاربرانمون ارائه بدیم .


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *