Skip to content

علل ایجاد ضایعات نان در ایران

ایجاد نان ضایعاتی

مهم ترین عامل ایجاد ضایعات نان در ایران

یکی از مهمترین معضلاتی که امروزه در ایران به وجود آمده است، تولید حجم زیادی از ضایعات نان است. در اکثر شهرهای ایران میزان ضایعات نان به حدود 30% رسیده است، شناخته مهم‌ ترین علت ایجاد ضایعات نان از مهم ترین مواردی است که کارشناسان به آن می‌ پردازند. با شناخت علت و عامل ایجاد ضایعات نان، می‌ توان جلوی این فاجعه را گرفته و از اسراف و هدر رفتن این محصول جلوگیری کرد. 

ایجاد حجم زیادی از ضایعات نان علاوه بر اتلاف هزینه‌های فراوان، سبب بالا رفتن هزینه‌ های خرید و فروش و قیمت آرد می‌ شود؛ به همین دلیل نیاز است تا با اصلی‌ ترین عامل ایجاد ضایعات نان در ایران آشنا شویم. در ادامه توضیحات کامل‌تری در این مورد ارائه می‌ کنیم.

منظور از ضایعات نان چیست؟

به مقدار نانی که به مصرف انسان یا موجودات دیگر نمی‌ رسد و دور ریخته می‌ شود، ضایعات نان گفته می‌ شود. در برخی مواقع میزان نانی که انسان مصرف نمی‌ کند، به مصرف حیواناتی مانند مرغ و خروس یا گاو و گوسفند می‌ رسد، ولی گاهی اوقات ضایعات نان دچار کپک زدگی شده‌ یا به دلیل عدم مدیریت صحیح، دور ریخته می‌ شوند که به آن ضایعات نان گفته می‌ شود.

علل ضایعات نان

علل ضایعات نان در ایران

علل ضایعات نان در ایران بسیار فراوان است که در ادامه، مهم ترین و اصلی‌ ترین آن‌ها را معرفی می‌ کنیم.

پایین بودن کیفیت آرد

طبق تحقیقات چند سال اخیر، یکی از مهم‌ ترین علل ضایعات نان در ایران پایین بودن کیفیت آرد است، حجم زیادی از گندم‌ های وارداتی ایران، دارای کیفیت گلوتن پایین هستند به همین دلیل نان پخته شده از طعم و کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

 در چند سال اخیر شاهد افزایش قاچاق آرد بوده‌ ایم، در نتیجه دولت اقدام به واردات گندم با کیفیت پایین و قیمت کمتر کرده است؛ به همین دلیل، نانی که تولید می‌ شود از مزه مطلوبی برخوردار نیست، در نتیجه شاهد افزایش دور ریز و ضایعات نان هستیم.

سوختن نان

در برخی مواقع به دلیل زیاد بودن دمای تنور یا نداشتن تجربه کافی نانوا، ممکن است شاهد سوختن نان باشیم، در صورتی که نان بسوزد قابل مصرف نبوده به همین دلیل دور ریخته می‌ شود. پس یکی دیگر از مهم‌ ترین علل ایجاد ضایعات نان و عدم تمایل مردم به مصرف، سوختن قسمت‌ هایی از نان است. زمانی که نان در دمای مناسبی پخته نشود ممکن است حجم کم یا زیادی از آن بسوزد و توسط خریداران دور ریخته شود.

نان حجیم

نان های حجیم و خمیر شده

خمیر نان باید از ضخامت مناسبی جهت پخت کامل برخوردار باشد، گاهی دیده می‌ شود حجم نان پخته شده زیاد است به همین دلیل خمیر شده و طعم خوبی ندارد. البته مصرف نان خمیر شده می‌ تواند مشکلاتی مانند ورم معده و نفخ به همراه بیاورد، به همین دلیل مردم تمایلی به مصرف آن نشان نمی‌دهند و این نان نیز دور ریخته می‌ شود.

عدم استفاده از دستگاه های نانوایی مناسب

دستگاه‌ های نانوایی بی‌کیفیت و قدیمی ممکن است باعث کاهش کیفیت پخت نان شوند، برای مثال ممکن است سبب خشک شدن نان یا افت کیفیت طعم نان شوند. برای تهیه نان با کیفیت و خوش طعم استفاده از دستگاه‌ های نانوایی مناسب در اولویت قرار دارد، به منظور خرید بهترین و مرغوب‌ترین دستگاه‌ ها و تجهیزات نانوایی می‌ توانید از طریق شرکت صدرا پخت آذربایجان اقدام کنید. مجموعه ما انواع دستگاه‌ ها و تجهیزات نانوایی را با بهترین قطعات و دقت پخت بالا در اختیار شما قرار می‌ دهد، به طوری که می‌ توانید برای تامین نان مصرفی مردم و کاهش دور ریز نان با خیالت راحت، از آن ها استفاده کنید.

نان ضایعاتی

سوالات متداول

علت افزایش ضایعات نان در چند سال اخیر چیست؟

افزایش ضایعات نان می‌ تواند علت‌ های مختلفی مانند بی‌کیفیت بودن آرد، سوختن نان، خمیر شدن نان و حجیم شدن نان را داشته باشد.

 بهترین راه برای کاهش دور ریز و ضایعات نان چیست؟

بالا بردن کیفیت طبخ نان و استفاده از دستگاه‌ ها و تجهیزات با کیفیت نانوایی، جزء بهترین راه‌ها برای کاهش ضایعات نان است.

افزایش حجم ضایعات نان چه تاثیری در جامعه و زندگی مردم دارد؟

افزایش حجم ضایعات نان علاوه بر اینکه باعث افزایش قیمت نان و بالا رفتن قاچاق آرد می‌ شود، می‌ تواند تاثیر منفی روی سلامت انسان و موجودات زنده داشته باشد.

2 Comments

  1. سحر

    چیکار باید بکنیم تا ضایعات نان کمتر دربیاد بیشتر از ۱\۴ نان هایمان ضایعات میشه

    • Hajar azami

      سلام دوست عزیز وقت بخیر
      یکی از کار هایی که میتوانیم بکنیم این است که از نانوایی هایی که دستگاه نانوایی باکیفیت تری دارند نان تهیه کنیم کیفیت دستگاه نانوایی و ارد نانوایی رابطه 100در100 مستقیمی با کیفیت نان دارد.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *