Skip to content

راه اندازی نانوایی

شغل های متنوعی در سراسر دنیا وجود دارند که هر کدام از این مشاغل دارای سختی ها و لذت های فراوانی است. بعضی از مشاغل جزو شغل های دائمی هستند و از قدیم الایام رایج بودند و در حال حاضر هم به صورت مدرن و هم به صورت سنتی در حال انجام هستند و جزو مشاغل اصلی به حساب می آیند، یکی از این مشاغل نانوایی است. راه اندازی نانوایی در مراکز روستایی و شهری رایج است به تهیه نان مورد نیاز شهروندان می پردازند.

نانوایی جزو مشاغل ضروری و پر رونق هر شهر و کشوری است و در هر نقطه از جهان این شغل رواج دارد. نان از خوراکی های پر مصرف است و از مواد اولیه  اصلی آرد و آب تشکیل می شود و امروزه هم به صورت سنتی توسط افراد مختلف در شهرها و روستاها و با استفاده از تنورهای قدیمی پخته می شود و هم به صورت مدرن و صنعتی توسط دستگاه های نانوایی آماده و ارائه می شود.

بالطبع شغل نانوایی به سبب درخواست و تقاضای بالای نان جزو مشاغل پرکار به شمار می آید و ساعت کاری و مشغله بسیار بالایی دارد  به همین دلیل  وقتی به صورت سنتی انجام می شود بازدهی کمتر و انرژی بالاتری برای این کار نیاز است. 

به طور کلی نان ها را می ‌توان به دو گروه سنتی و فانتزی تقسیم کرد که روش پختشان نیز با یکدیگر متفاوت است. قطعاً دستگاه ‌هایی که برای پخت این  نان ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد با هم فرق دارد و نانوا باید با توجه به نوع نان، نسبت به تهیه آن ها اقدام نماید.

برای راه اندازی نانوایی باید یک سری مراحل را انجام داد. برای آشنایی با صفر تا صد شغل نانوایی در این مقاله با ما همراه باشید.

شغل نانوایی

فهرست مطالب

میزان سرمایه مورد نیاز برای افتتاح نانوایی

میزان سرمایه مورد نیاز برای افتتاح یک نانوایی دارای بازه های متفاوتی است و به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد، برای مثال؛ این که شما برای افتتاح یک نانوایی سنتی اقدام کنید قطعا سرمایه اولیه آن متفاوت با یک نانوایی مدرن با دستگاه های صنعتی است. همچنین نوع نانی که می خواهید ارائه دهید نیز در تعیین این سرمایه تاثیری خواهد داشت.

اگر چه هزینه راه‌اندازی نانوایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما مهمترین عامل نوع فعالیت و کسب و کار شما خواهد بود. در واقع نوع نانی که قصد تولید آن را دارید و نوع تجهیزاتی که برای پخت آن نان باید آنها را تهیه کنید، تعیین کننده هزینه‌ های شما خواهد بود؛ به عنوان مثال هزینه راه‌اندازی یک نانوایی لواش با هزینه راه‌اندازی نانوایی فانتزی متفاوت است.

مکانی که برای احداث نانوایی انتخاب می ‌کنید و سطح کیفیت تجهیزات، از دیگر عواملی است که هزینه‌ ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. به طور میانگین هزینه راه‌اندازی یک نانوایی حدود ۷۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان می ‌باشد. این هزینه شامل هزینه ‌های مربوط به دریافت جواز کسب نخواهد بود.

علاوه بر دستگاه های نانوایی مورد نیاز یکسری هزینه های دیگر نیز وجود دارند که باید به آنها نیز توجه کنید. هزینه های افتتاح نانوایی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه اجاره و یا خرید مکان نانوایی که بهتر است در یک محل پر رفت و آمد باشد تا سریع تر به درآمدزایی برسید.
  • هزینه خرید دستگاه نانوایی مختلف مانند تنور نانوایی، دستگاه های تهیه خمیر و … 
  • سرمایه اولیه جهت خرید مواد اولیه مانند آرد، مخمر و… که باید تهیه شوند.
  • هزینه نیروی انسانی مشغول به کار در نانوایی که باید در نظر گرفته شود.
  • یک سری هزینه های جاری هم وجود دارند که بهتر است در نظر داشته باشید؛ مانند هزینه برق، گاز، سوخت و دیگر مصارف.
آینده و امکان پیشرفت شغل نانوایی
افتتاح نانوایی

انواع نانوایی

به طور کلی نانوایی ‌ها را می ‌توان به دو گروه خرده فروشی و عمده فروشی تقسیم کرد، معمول‌ ترین نوع نانوایی خرده فروشی است که نان ‌ها را به صورت کاملاً مستقیم دست مشتریان خود می‌ رساند. معمولاً نانوایی ‌های خرده فروشی تنها قادر به تولید یک نوع نان هستند و به گروه ‌های مختلفی تقسیم می ‌شود که شامل موارد زیر است:

  • نانوایی معمولی: مثل تمام نانوایی هایی که در سطح شهر و روستا رایج است و نان معمولی در اختیار مشتری قرار می دهد.
  • نانوایی سیار: در این نوع نانوایی وسایل نقلیه، وظیفه رساندن نان‌ ها به دست مشتریان را دارند. معمولاً این نان‌ ها در آشپزخانه‌ های کوچک یا نانوایی‌ های خانگی پخت می ‌شوند و پس از دریافت سفارشات به دست مشتریان می ‌رسند.
  • نانوایی تخصصی: در این نانوایی همان طور که از نام آن مشخص است، یک نوع نان خاص پخت می ‌شود. به عنوان مثال نان‌ های فاقد گلوکز را در نانوایی ‌های خاص پخت کننده آن می‌ توانید خریداری کنید.
  • کافه نان: در حقیقت کافه نان ترکیبی از فضای نانوایی و کافه است، در این محیط علاوه بر این که شما می‌ توانید انواع نان و شیرینی را مشاهده کنید، قادر به سفارش انواع نوشیدنی نیز خواهید بود.

همان طور که بیان کردیم نانوایی در دو نوع مشاهده می ‌شود که نوع دوم آن از نوع عمده فروشی است. نانوایی ‌های عمده فروشی نان‌ های تولید شده خود را به فروشگاه‌ ها و هایپرهای بزرگ و کوچک مواد غذایی عرضه می ‌کنند. هزینه راه‌اندازی نانوایی از نوع عمده فروشی نسبت به خرده فروشی بیشتر است.

مهارت‌های لازم برای شغل نانوایی

یکی از بایدها و نباید های شغل نانوایی، داشتن مهارت کافی در این حوزه است. به عنوان مهمترین مهارت ‌های این شغل می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهارت تولید: به طور کلی مهارت تولید شامل اصول و فنونی است که برای تهیه مواد اولیه و پخت نان مورد نیاز است. نانوا باید با نحوه ترکیب آرد و آب آشنایی کامل داشته باشد تا در نهایت بتواند نانی با سطح کیفیت بالا را به دست مشتریان خود برساند.
  • مهارت آشپزی: از آنجایی که نان ‌ها انواع مختلفی دارند و ترکیبات آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است، یک نانوا باید بتواند با مهارت آشپزی خود، نان ‌های گوناگونی تولید کند. داشتن مهارت آشپزی سبب عرضه نانی بسیار باکیفیت و لذیذ خواهد شد.
  • مهارت ارتباطی: یک نانوا باید با کارکنان نانوایی خود و همچنین مشتریانی که جهت خرید نان مراجعه می ‌کنند، ارتباط بسیار خوبی برقرار نماید. داشتن یک ارتباط دوستانه می ‌تواند سبب بهبود و رونق کسب و کار شود.
  • مهارت بهداشتی و ایمنی: یکی دیگر از بایدها و نبایدهای شغل نانوایی داشتن مهارت‌ های بهداشتی و ایمنی است. یک نانوا باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کند، به عنوان مثال قبل از شروع کار باید دست‌ های خود را شسته و ضدعفونی نماید. بهداشتی بودن نان‌ های تولید شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • سرعت عمل و دقت بالا: بالا بودن سرعت عمل نانوا حائز اهمیت است تا بتواند در کوتاه‌ ترین زمان ممکن سفارشات مشتریان را به آنان تحویل دهد. یک نانوا باید دقت بالایی داشته باشد تا به بافت نان هیچ گونه آسیبی وارد نشود. به عنوان مثال اگر نان ‌ها به موقع از تنور خارج نگردند، می‌ سوزند.

به طور کلی شغل نانوایی متشکل از انواع مهارت ‌های تولیدی، بازاریابی و فنی است که تمامی آن ها در موفقیت این کسب و کار نقش بسزایی دارند. پیروی از تمامی مهارت‌ های بیان شده سبب رونق کسب و کار تجاری شما

مراحل راه اندازی نانوایی

بهتر است برای شروع هر کار و فعالیت ابتدا مسیر راه خود را بدانید تا بتوانید با دقت و تمرکز بیشتر رو به جلو حرکت کنید و تصمیم خود را به سرانجام برسانید.

راه اندازی یک نانوایی شامل مراحلی است که در ادامه در به توضیح و تفسیر این مراحل خواهیم پرداخت تا بتوانید به راحتی نسبت به راه اندازی این کسب و کار مهم اقدام کنید.

راه اندازی نانوایی

انتخاب نوع نانوایی

قطعا انتخاب نوع نان و نانوایی در اولین قدم برای راه اندازی و افتتاح یک نانوایی بسیار مهم است. نان ها تنوع بسیار زیادی دارند و برای تهیه و پخت آن ها دستگاه ها و طرز تهیه های مختلفی وجود دارد، پس انتخاب این موارد از اهمیت زیادی برای تعیین هزینه ها در آینده خواهد داشت.

اجاره و یا خرید ملک تجاری

بعد از انتخاب نوع نانوایی مدنظر برای راه اندازی، اکنون نوبت مرحله بعدی یعنی خرید و یا اجاره ملک مورد نظر رسیده است. اینکه چه نوع نانوایی (سنتی یا مدرن) را برای راه اندازی انتخاب کرده اید قطعا بر روی انتخاب مکان مورد نظر نیز تاثیر مستقیم دارد. برای مثال؛ برای راه اندازی یک نانوایی سیار شما احتیاجی به خرید و اجاره مکان ندارید و با خرید یک وسیله نقلیه می توانید فعالیت خود را شروع کنید و یا برای راه اندازی یک نانوایی خرده فروشی احتیاج به یک مکان پر رفت آمد دارید تا مشتریان بتوانند به راحتی به شما دسترسی داشته باشند. 

برای انتخاب مکان راه اندازی نانوایی، می توانید فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر داشته باشید برای مثال امکان دسترسی جمعیت به نانوایی، فاصله شما با تامین کنندگان مواد اولیه به خاطر کاهش هزینه های حمل و نقل، میزان مساحت فضای مورد نیاز برای راه اندازی نانوایی، بهداشت محیط و نرخ ایمنی مکان مورد نظر نیز از اهمیت بالای برخوردار است.

نانوایی صنعتی

دریافت مجوز های لازم

برای راه اندازی یک نانوایی  باید اقدام به دریافت مجوز بکنید و این مجوزها نسبت به موقعیت مکانی نانوایی و نوع نانوایی مدنظر شما متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است؛ نسبت به این مجوز ها و مکان مورد نظر اطلاعات کافی را کسب کنید. 

برای دریافت مجوزهای راه اندازی نانوایی می توانید با مراجعه به سایت iranianasnaf.ir اقدامات لازم را انجام دهید و نسبت به مقررات مربوط به دریافت این مجوز ها اطلاعات کافی را کسب نمایید. 

از شرایط مهم دریافت مجوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایبند بودن به دین اسلام و دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • صدور جواز، صرفاً برای آقایان مقدور می‌باشد.
  • داشتن توانایی جسمی بالا و حداقل 25 سال سن.
  • دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد و گواهی از وزارت بهداشت.
  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی و یا ارائه معافیت دائم پزشکی.
  • متقاضی در شهر محل نانوایی، سکونت داشته باشد.

ثبت نام در اداره مالیاتی 

ثبت نام در اداره مالیاتی برای تمام اشخاص حقوقی و تمام فعالیت ها اجباری است و بهتر است برای راه اندازی هر کسب و کاری نسبت به ثبت نام امور مالیاتی اقدام نمایید. 

ثبت نام مالیاتی بصورت کاملا  الکترونیکی و آنلاین قابل انجام است و احتیاج به حضور در ادارات مالیاتی نمی باشد، در ادامه مراحل ثبت نام الکترونیکی اشاره کرده ایم:

  • پیش ثبت نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

افتتاح حساب بانکی تجاری و دریافت کارت

با افتتاح حساب های بانکی و اعتباری اختصاصی در هنگام راه اندازی یک کسب و کار باعث حفاظت از دارایی های شخصی می شوید این کار شما را از خطرات و پیشامدهای احتمالی در آینده حفظ می کند. 

اگر در آینده برای نانوای شما مشکلی پیش بیاید و احتمال شکایت وجود داشته باشد در صورت افتتاح حساب بانکی تجارتی اموال و دارایی های شخصی شما حفظ خواهد شد و خطری برای دارایی شخصی شما پیش نخواهد آمد. 

تهیه نرم افزار حسابداری نانوایی

با داشتن یک نرم افزار حسابداری مخصوص کسب و کار خود می توانید به امکاناتی مانند گروه بندی مشتریان، ثبت اطلاعات مربوط به مشتریان، ثبت مخارج مختلف، ثبت درآمد های حاصله، ایجاد فاکتور برای مشتریان خود، ثبت مالیات و … دسترسی داشته باشید و امور مالی خود را به خوبی مدیریت کنید. 

تشکیل پرونده بیمه برای نانوایی

از دیگر مراحل برای راه اندازی نانوایی تشکیل پرونده بیمه برای نانوایی است که به شما کمک می کند یک کسب و کار ایمن را راه اندازی نمایید. بعد از تشکیل پرونده بیمه و دریافت کد کارگاهی می توان نسبت به ارائه لیست اشخاصی که در نانوایی مشغول به کار هستند، اقدام کنید تا برای آنها نیز بیمه انجام شود. 

مهارت های لازم برای شغل نانوایی

یک نانوا برای راه اندازی نانوایی می تواند با شرکت در دوره های تجربی و کاربردی در یک نانوایی مهارت خود را بالا برده و در رسیدن به موفقیت کاری خود تاثیر گذار باشد. یک نانوا باید در رعایت بهداشت، تشخیص مواد اولیه با کیفیت برای تهیه نان، روابط اجتماعی بالا و ایجاد ارتباط صحیح با مشتریان، آشنایی با نکات ایمنی و بهداشتی‌، خمیرگیری اصولی و همچنین چانه زنی خمیر نان مهارت و توانایی لازم را داشته باشد تا بتواند در کار خود موفقیت لازم را کسب نماید.

وظایف اصلی یک نانوا

یک نانوای موفق با انجام درست و اصولی وظایف خود در نانوایی می تواند به داشتن یک نانوایی موفق کمک بسزایی کند و به راحتی کسب و کار خود را به درآمدی معقول و مناسب برساند.

وظایف یک نانوا نسبت به نوع نانی که می پزد می تواند متفاوت باشد. در ادامه به برخی از این وظایف می پردازیم: 

  • الک کردن آرد قبل از تهیه خمیر برای افزایش  مرغوبیت خمیر نان 
  • تهیه خمیر اصلی و مرغوب برای پخت نان با کیفیت 
  • بررسی کیفیت مواد برای داشتن یک نان مرغوب 
  • آماده کردن تجهیزات پخت نان برای افزایش سرعت پخت نان 
  • اندازه گیری و وزن کردن آرد و سایر مواد برای تهیه یک خمیر نان اصولی 
  • تمیز و ضدعفونی کردن پاروهای نانوایی جهت جلوگیری از انتقال آلودگی به خمیر نان 
  • جمع کردن سنگ‌ها در نانوایی سنگکی
  • نظافت فرها در نانوایی فانتزی
  • تمیز و ضدعفونی کردن دستگاه‌های پخت نان
  • تخمین زمان پخت مناسب نان و جلوگیری از سوختن آنها در اثر حرارت زیاد.

دسته بندی نانوایی از لحاظ عمده فروشی و خرده فروشی

نانوایی خرده فروشی 

نانوایی خرده فروشی یعنی تولید نان و ارائه مستقیم و بدون واسطه به مشتری می باشد. بهتر است قبل از راه اندازی نانوایی خرده فروشی نسبت به توانایی خود نسبت به پخت نان های مختلف آگاهی داشته باشید. 

این نوع از نانوایی ها دارای چند دسته هستند که در زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

1. نانوایی های معمولی که اکثرا مخصوص پخت نان لواش هستند و دارای تجهیزات پخت و تهیه نان لواش می باشند.

2.  نانوایی های سیار که نان های تهیه شده که اکثرا در یک آشپزخانه و یا خانگی پخته می شوند را توسط وسایل نقلیه و سیار به فروش می رسانند.

3. نانوایی های تخصصی که اکثرا به پخت نان های مخصوص با مواد اولیه خاص می پردازند و دارای طرفداران بسیاری نیز هستند.

4. و در نهایت کافه نان ها که دارای محیطی دنج و آرام هستند و به پخت و سرو انواع نان ها و شیرینی ها می پردازند و محیطی دلچسب را برای کسانی که تمایل به خوردن نان تازه و گرم دارند را فراهم می آورد. 

پخت نان با تنور نانوایی

نانوایی عمده فروشی 

این نوع از نانوایی ها به صورت مستقیم نان تولید شده خود را به فروش نمی رسانند بلکه از طریق پخش نان به نانوایی ها، فروشگاه ها، سوپر مارکت ها،‌رستوران ها و مکان های دیگری که نان را به صورت مستقیم ارائه می کنند، می فروشند.

نانوایی های عمده فروش به واسطه تولید انبوه و بالای خود به محیطی بزرگتر و تجهیزات نانوایی به روز تر احتیاج دارند و قطعا برای شروع فعالیت خود هزینه و سرمایه اولیه بیشتری بابت خرید یا اجاره مکان و نیز تجهیزات و دستگاه های نانوایی صرف می کنند. 

نانوایی عمده فروشی می تواند به صورت یک برند و شرکت به فعالیت خود بپردازد و محصولات تولیدی خود را به صورت گسترده در تمام سطح شهر و حتی کشور ارائه دهد. 

مزایا و معایب راه‌ اندازی نانوایی

مهمترین مزایای راه ‌اندازی شغل نانوایی

  • بازار پایدار: همان طور که می ‌دانید نان به عنوان یکی از پایدارترین مواد غذایی است که همیشه در سفره ما ایرانیان وجود دارد. از همین رو می‌ توان گفت که بازار خرید و فروش نان همواره از رونق بالایی برخوردار است.
  • امکان توسعه: با گذشت زمان و پیشرفت کسب و کار، نانوا می ‌تواند کار خود را توسعه دهد و محصولات بیشتری را تولید نماید. با این وجود قطعاً تعداد مشتریان نیز بیشتر می ‌شود.
  • محصولات متنوع: امکان تولید انواع نان، شیرینی و کیک در یک نانوایی وجود دارد.
  • سودآوری قابل توجه: راه اندازی نانوایی و کسب درآمد از آن می ‌تواند سود بسیار خوبی را برای صاحب آن رقم بزند.
  • مشتریان وفادار: اگر سطح کیفیت نان‌ های تولید شده بالا باشد و نانوا نیز رابطه ‌ای دوستانه با مشتریان خود برقرار نماید، قطعاً مراجعه کنندگان به آن نانوایی وفادار خواهند بود.
مزایای راه ‌اندازی شغل نانوایی:
مزایای راه ‌اندازی شغل نانوایی:

معایب احداث شغل نانوایی

  • رقابت شدید: رقابت در صنعت تولید نان بسیار شدید است و نانوا برای جلب توجه مشتریان خود باید نهایت تلاش خود را انجام دهد.
  • مدیریت مالی پیچیده: مدیریت مالی در نانوایی پیچیده بوده و بهتر است که آن را به یک فرد متخصص که با نرم‌افزارهای حسابداری نانوایی آشنایی کامل دارد بسپارید.
  • نیازمند مهارت های کاری: نانوا برای پخت یک نان با کیفیت و مرغوب به مهارت‌ های آشپزی بالایی احتیاج دارد. ممکن است برخی از افراد نتوانند در این مسیر موفق شوند.
  • طولانی بودن شیفت ها: معمولاً نانوا برای تولید نان برای صبحانه، مجبور است که در شیفت ‌های طولانی مدت کار کند.
  • هزینه تجهیزات: نانوایی‌ ها به تجهیزات و ماشین آلات خاصی احتیاج دارند که این دستگاه‌ ها نیز از قیمت بالایی برخوردار هستند. اگر مایل به خرید تجهیزات نانوایی هستید، می ‌توانید تجهیزات را از شرکت صدرا پخته آذربایجان به صورت اقساطی و بدون بهره و با ضمانت ۱۸ ماهه تهیه کنید.
  • به دلیل بالا بودن دمای محیط کار نانوایی امکان کم شدن آب بدن وجود دارد.
  • ساعت کار نانوایی به دلیل تهیه خمیر از ساعت 5 صبح می باشد و امکان کم خوابی وجود دارد. 
  • همه مراحل پخت نان به صورت ایستاده صورت می گیرد که ممکن است در طولانی مدت باعث بروز بیماری های مختلف مانند واریس، آرتروز، مشکل مفاصل به خصوص زانو و … می شود.
  • وجود رقبای زیاد در این زمینه نانوایی که مدت طولانی است به صورت حرفه ای مشغول به کار هستند نیز می تواند جزو معایب شغل نانوایی باشد.

دستگاه‌ ها و تجهیزات اصلی صدرا پخت آذربایجان:

مکانیزه شدن نانوایی و استفاده از دستگاه ‌های مختلف، در زمان صرفه‌ جویی و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد. قطعاً این عوامل کاهش هزینه ‌های نانوایی را نیز در پی خواهد داشت.

با تولید تنورهایی که توسط شرکت صدرا پخت آذربایجان تولید می ‌گردد، دیگر نیازی به خم شدن نانوا جهت قرار دادن نان در تنور نخواهد بود؛ در این شرایط نانوا در حالت نشسته نیز می ‌تواند به راحتی نان را از دستگاه خارج کند.

تجهیزات و دستگاه های نانوایی شامل:

  • تنور دوار نانوایی 220
  • تنور دوار ۳ متری 300
  • تنور دوار رستورانی 180
  • تنور دوار رستورانی 150
  • سنگ چدن تنور نانوایی
  • دستگاه پخت نان لواش و تافتون

راه‌ اندازی نانوایی نیازمند تهیه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد، پیشنهاد ما خرید تجهیزات از شرکت صدرا پخت آذربایجان می ‌باشد که امکان خرید اقساطی بدون بهره را برای مشتریان عزیز فراهم می ‌نماید.

تمامی ماشین آلاتی که در این شرکت تولید می‌ گردند، گارانتی ۱۸ ماهه دارند تا در صورت بروز هر گونه مشکل در قطعات، شرکت به صورت رایگان مشکل را حل کند.

اگر قصد خرید تجهیزات و ماشین آلات نانوایی از شرکت صدرا پخت آذربایجان را دارید، می توانید با شماره های ۰۹۱۴۹۳۹۷۳۱۱ و ۰۴۴۳۲۷۲۳۲۸۹ تماس حاصل فرمایید. اگر امکان مراجعه حضوری به شرکت را دارید آدرس این مجموعه به شرح زیر است:

آدرس شرکت صدرا پخت آذربایجان: ارومیه، شهرک صنعتی ۱، خیابان کارگزان، خیابان چهاردهم

آشنایی با انواع دستگاه‌ های نانوایی

تنور دوار نانوایی:

معمولاً این تنور برای پخت نان تافتون و لواش مورد استفاده قرار می ‌گیرد. برای ساخت این تنور از سنگ‌ های چدنی با ضخامت بسیار بالا استفاده می ‌کنند تا فرآیند انتقال حرارت به بهترین نحو ممکن انجام شود. سنگ چدنی موجب می ‌شود مدت زمان باقی ماندن حرارت در تنور افزایش یابد و از هدر رفت حرارت جلوگیری گردد.

سنگ ‌های چدنی که برای تولید تنور دوار نانوایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند در سه نمونه صاف، پر سوراخ و کم سوراخ مشاهده می ‌شود که انتخاب نوع سنگ، رابطه مستقیمی با نوع نان تولیدی دارد.

نانوایان برای انتخاب نوع سوخت دستگاه محدودیتی نداشته و می ‌توانند بنا به شرایط خود و محیط کار، از گاز و یا گازوئیل استفاده کنند.

تنور دوار ۳ متری:

تنور دوار برای پخت نان ‌های مختلف کاربرد دارد. استفاده از این تنور تنها به نانوایی ‌های شخصی محدود نمی شود و استفاده از آن در شرکت ‌ها و ارگان های بزرگ دولتی و خصوصی با تعداد پرسنل بالا نیز رایج است.

برای ساخت تنور دوار ۳ متری، از سنگ های چدنی که از ضخامت بالایی برخوردارند استفاده می شود. سنگ ‌های چدنی طول عمر بالایی دارند و با گذشت زمان دچار پوسیدگی و شکستگی نخواهند شد؛ سنگ چدنی می ‌تواند به مدت زمان طولانی گرمای مشعل را نگه دارد تا عملیات پخت نان ادامه یابد.

تنورهای دوار رستورانی:

این تنورها همان طور که از نام آن مشخص است، برای استفاده در رستوران تهیه می ‌شود. تنور دوار رستورانی از ابعادی کوچک برخوردار است و به همین علت است که می ‌توان از آن در رستوران ‌ها، فست فودی‌ ها و سایر اماکن تهیه غذا استفاده کرد.

این دستگاه از طریق حرارت مستقیم و با شیوه چرخشی قادر به تولید نان است. سوخت این دستگاه می ‌تواند گاز و یا گازوئیل باشد که بنا به شرایط موجود می ‌توان از آن ها استفاده نمود‌.

تنورهای دوار رستورانی صدرا پخت در دو ظرفیت 150 و 180 موجود است که هر کدام مختص محیط هستند و با گارانتی 18 ماهه عرضه می گردند.

تنور نانوایی:

یکی دیگر از تجهیزاتی که توسط این شرکت تولید می ‌شود تنور نانوایی است که با سطح کیفیت بسیار بالایی ساخته و عرضه می ‌گردد. سنگ ‌های چدنی این تنور جنس فوق‌العاده ‌ای داشته و نانوا می ‌تواند سال ‌های طولانی از آن استفاده کند.

همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم هر یک از دستگاه ‌های فوق، کاربرد خاصی داشته و برای تولید نان به کار برده می ‌شوند. اگر قصد خرید دستگاه و تجهیزات نانوایی از شرکت صدرا پخت آذربایجان را دارید، ابتدا باید نوع نان تولیدی خود را تعیین کنید.

آشنایی با انواع دستگاه‌ های نانوایی
آشنایی با انواع دستگاه‌ های نانوایی

برای دریافت مشاوره‌ های لازم و ارتباط با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

انواع دستگاه نانوایی را از ما بخواهید تا بهترین نوع را به شما معرفی کنیم.

ویژگی های دستگاه‌ های نانوایی صدرا پخت آذربایجان

دستگاه‌ های نانوایی شرکت صدرا پخت آذربایجان ویژگی ‌های منحصر به فردی که دارند و به همین دلیل است که همه ساله افراد زیادی تجهیزات مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری می کنند. از‌ جمله ویژگی های دستگاه های نانوایی شرکت صدرا پخت آذربایجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه و کاربردی بودن: قطعاً دستگاه ‌هایی که به صورت بهینه و زیر نظر مهندسین برتر تولید می ‌شوند، نسبت به تجهیزاتی که بدون نظارت مهندسان تولید می ‌گردند سطح کیفیت بالاتری دارند. این دستگاه‌ ها کارایی بالایی داشته و میزان صدای آن ها نیز بسیار اندک است. دستگاه‌ های تولید شده در شرکت صدرا پخت آذربایجان در برابر اتلاف انرژی عایق شده ‌اند و امکان مونتاژ و دمونتاژ کردن آن ها نیز وجود دارد.
  • بالا بودن سطح کیفیت قطعات: از آنجایی که سطح کیفیت قطعات استفاده شده در ساخت تجهیزات شرکت صدرا پخت آذربایجان بسیار بالاست، سبب افزایش عمر ماشین آلات نانوایی شده است. در صورت معیوب شدن هر یک از قطعات، این شرکت لوازم لازم را در اختیار متقاضیان قرار می ‌دهد. در دسترس بودن قطعات یکی از مهمترین مزایای خرید از این مجموعه است.
  • استاندارد بودن ابعاد دستگاه: دستگاه‌ های تولید شده در این شرکت از ابعادی کاملاً استاندارد برخوردار هستند تا امکان استفاده از آن ها در اکثر فضا ها وجود داشته باشد. در واقع ابعاد تنورهای نانوایی سبب پیشگیری از کاهش عملکرد آن ها نخواهد شد.
  • بهینه بودن مصرف انرژی: علاوه بر این که میزان مصرف سوخت تجهیزات این شرکت کاملاً بهینه است، شما می‌ توانید از سوخت‌ های مختلف نیز جهت راه‌اندازی آن ها استفاده کنید. همخوانی داشتن دستگاه با محیط نانوایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که کاربر باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
  • دارا بودن امکانات کاربردی: تنوع دستگاه ‌ها و تجهیزات تولید شده در این شرکت بسیار زیاد است، اما شما باید با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه کنید. قطعاً دستگاه‌ هایی که امکانات بیشتری دارند از قیمت بالا تری نیز برخوردار هستند.
  • معتبر بودن برند: صدرا پخت آذربایجان به عنوان یک برند شناخته شده و معتبر به شمار می ‌رود که طی مدت طولانی و با کسب تجارب فراوان توانسته است برند خود را مشهور کند. خریداران دستگاه ‌های نانوایی می ‌توانند با اطمینان کامل، خرید خود را از این مجموعه معتبر انجام دهند.
  • گارانتی و ضمانت: این شرکت به منظور جلب توجه مشتریان خود روی تمامی دستگاه‌ ها و محصولات گارانتی ۱۸ ماهه طلایی قرار داده است. خریداران در صورت وجود هر گونه مشکل می ‌توانند از ضمانت نامه کالا استفاده کنند.
  • خدمات پس از فروش: از آنجایی که شرکت صدرا پخت بالا بودن سطح کیفیت محصولات خود را تضمین می ‌کند، خدمات پس از فروش را نیز در اختیار مشتریان قرار می ‌دهد.
  • بالا بودن سطح کیفیت نان: سطح کیفیت دستگاه رابطه مستقیمی با کیفیت نان تولید شده دارد. با توجه به این که این مجموعه تجهیزات خود را با استفاده از قطعات درجه یک و بی‌نظیر تولید می ‌کند، کیفیت نان پخته شده نیز بسیار بالا خواهد بود.

دستگاه های مورد نیاز یک نانوایی ایده آل

برای راه اندازی نانوایی به دستگاه ها و ابزارهای مختلفی احتیاج است که بعد از انتخاب مکان مناسب باید نسبت به خرید و تهیه این موارد اقدام نمایید:

دستگاه نانوایی صنعتی 

از اصلی ترین و پرکاربردترین دستگاه های مورد نیاز نانوایی، دستگاه نانوایی است که از دستگاه هایی همچون تنور دوار دوار نانوایی، تنور دوار رستورانی و تنور دوار سه متری برای پخت انواع نان های مختلف مانند نان لواش، نان تافتون، نان سنگک، نان فانتزی، نان بربری، نان شیرمال حتی پیتزا استفاده می شوند. 

دستگاه های تنور نانوایی دارای چدن هایی است که برای تهیه هر نان مدل مخصوص به خود را دارند که از ضخامت های مختلفی نیز ساخته شده اند. به طور مثال؛ دستگاه تنور دوار سه متری دارای صفحات چدنی با ضخامت بالا هستند که به دلیل اینکه مدت زمان زیادی می تواند گرمای مشعل را خود نگهداری کند.

برای تهیه نان تافتون به روش صنعتی در نانوایی ها بهتر است انواع دستگاه پخت نان تافتون را بشناسید سپس با توچه به نیاز و اولویت هایتان اقدام به خرید کنید.

دستگاه پهن کن (رول کن)

خرید دستگاه پهن کن شاید در ابتدای راه جزو تجهیزات واجب برای یک نانوایی نباشد ولی بودن این دستگاه به افزایش سرعت عمل و یکدست شدن نان کمک بسزایی می کند.

با استفاده از دستگاه پهن کن می توان خمیر را برای تهیه نان هایی مثل لواش و تافتون آماده کرد و علاوه بر آن می توان به خمیر فرم های مختلفی برای تهیه نان فانتزی داد. 

دستگاه چانه گیر 

با خرید دستگاه چانه گیر می توان در تعداد نیروی انسانی صرفه جویی کرد و همچنین با استفاده از این دستگاه چانه هایی یکدست و یک اندازه با وزن گیری دقیق داشت که کمک زیادی به داشتن نان هایی یکدست نیز می کند. 

به دلیل کم شدن تماس دست ها با خمیر نان به واسطه استفاده از دستگاه چانه گیر، بهداشت نیز تا حد زیادی رعایت خواهد شد.

دستگاه چانه گیر

دستگاه خمیرگیر یا همزن

این دستگاه جزو دستگاه هایی است که تهیه آن در ابتدای راه حتما توصیه می شود. با استفاده از دستگاه همزن خمیر که از آلومینیوم و یا استیل ساخته شده است می توان به تهیه خمیری یکدست با بافتی مرغوب رسید. 

خرید دستگاه نوبت دهی نانوایی

سیستم نوبت دهی نانوایی برای مدیریت صف مشتریان روی کار آمده است. این سیستم به کامپیوتر وصل می‌شود و نیاز به هیچ گونه کابل کشی و تغییر در دکوراسیون برای نصب آن وجود ندارد.

دستگاه خمیر گیر

خرید توری نان سرد کن نانوایی

توری نان سرد کن نانوایی که در مقابل نانوایی قرار می گیرد و برای خنک کردن نان خریداری شده توسط مشتریان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خرید ترازو

خرید ترازو دیجیتال و وزن کردن مواد اولیه که از دهه 90 برای همه نانوایی‌ها اجباری شده است،توصیه می شود زیرا که وزن کردن دقیق مواد اولیه قبل از تهیه خمیر به داشتن خمیری مرغوب و با کیفیت کمک خواهد کرد. 

خرید هواکش نانوایی

خرید و نصب هواکش با مکش بالا در بالای دستگاه پخت نان از واجبات راه اندازی نانوایی است و باعث تهویه کامل هوا می شود.البته نصب توری جلوی دریچه های هواکش نیز باید صورت بگیرد. 

آینده و امکان پیشرفت شغل نانوایی

نان یکی از مواد غذایی است که از گذشته ‌های دور تا به امروز در داخل و خارج از کشور، تولید آن همواره رونق داشته است. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، این شغل نیز پیشرفت‌ های چشمگیری داشته است. با توجه به این که در این صنعت رقیبان زیادی با یکدیگر در حال رقابت هستند، به روز کردن اطلاعات و عقب نماندن از سایر افراد حائز اهمیت می باشد.

استفاده از تجهیزات و دستگاه‌ های به روز برای تولید نان‌ هایی با سطح کیفیت بالا، برای جلب توجه مشتریان بسیار مهم است. حیطه شغلی یک نانوا تنها محدود به نانوایی نبوده و در صورتی که شخص مهارت ‌های خود را ارتقا دهد می ‌تواند به عنوان استاد در آموزشگاه و یا به عنوان مدیر صنف نانوایان مشغول به کار شود. از طرفی نانوا به عنوان یک کارآفرین، می ‌تواند نانوایی خود را احداث کند تا به درآمد بالایی دست یابد و موجب اشتغال زایی برای دیگران نیز شود.

تولید نان

درآمد ماهیانه نانوایی چقدر است؟

قطعا همه افرادی که برای راه اندازی یک کسب و کار اقدام می کنند این سوال در ذهنشان پیش می آید که درآمد حاصل از این شغل چقدر می تواند باشد؟

ابتدا باید توجه داشته باشید که درآمد شغل نانوایی با حجم تولید و میزان فروش شما رابطه مستقیم دارد و در نتیجه هرچقدر تولید شما بالا باشد، میزان درآمد شما نیز بالاتر خواهد بود.

از مزایای شغل نانوایی این است که همزمان با شروع فعالیت دارای درآمد خواهید بود و احتیاجی به بازاریابی و تبلیغات گسترده نخواهید داشت و با داشتن کیفیت بالا، می توانید صاحب مشتریانی دائمی شوید. 

استفاده از دستگاه های مدرن و صنعتی برای پخت نان از جمله تنور دوار سه متری، هر چند در ابتدا احتیاج به سرمایه بیشتری دارند ولی به واسطه بالا بردن سرعت عملکرد و بازدهی بهتر و بیشتر و همچنین بهداشتی تر بودن مراحل پخت نان به فروش بالای شما کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین شرکت صدرا پخت برای راحتی مشتریان عزیز اقدام به فروش اقساطی دستگاه های نانوایی کرده است تا شما بتوانید با خیال راحت دستگاه مورد نظر را به صورت اقساطی خرید نمایید، شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

نکات پایانی

نانوایی یکی از مشاغلی است که از گذشته ‌های دور تا به امروز محبوبیت زیادی داشته و افراد زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند. در این مقاله بایدها و نبایدهای شغل نانوایی را به طور مفصل بیان نمودیم.

یکی از مهمترین مواردی که پیش از راه ‌اندازی نانوایی باید به آن توجه شود، تهیه تجهیزات و دستگاه‌ های مورد نیاز است. شرکت صدرا پخت آذربایجان یک مجموعه معتبر است که تجهیزات نانوایی را با کیفیتی بسیار بالا و به صورت اقساطی به فروش می ‌رساند. تمامی ماشین آلات این مجموعه از خدمات پس از فروش و گارانتی برخوردار هستند.

سوالات متداول

چه نوع دستگاهی برای پخت نان در نانوایی مناسب تر است؟

دستگاه پرتابل نانوایی به دلیل تعویض راحت تر چدن ها برای پخت انواع نان های مختلف جزو دستگاه های پرکاربرد در نانوایی ها می باشد.

چه عواملی بر درآمد حاصل از شغل نانوایی تاثیر می گذارند؟ 

عوامل گسترده ای بر درآمد نانوایی موثر هستند، نوع نان که در نانوایی ارائه می شود،‌ حجم تولید نان نانوایی،‌ استفاده کردن یا نکردن از دستگاه های صنعتی، کیفیت نان پخته شده، رعایت اصول اولیه،‌ میزان ضایعات نانوایی، مکان نانوایی و … از عواملی هستند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر میزان درآمدزایی نانوایی تاثیرگذار هستند. 

ساختمان و مکان نانوایی از لحاظ بهداشتی و فنی چه شرایطی باید داشته باشد؟

محیط تولید نان و ساختمان نانوایی‌ باید به دور از هرگونه آلودگی و به دور از ذرات گرد و غبار، بو و ساير مواد آلوده کننده محیطی باشد و از لحاظ ايجاد سروصدا، انتقال حشرات موذی و آلوده نمودن هوا مزاحمتی برای ساكنان مجاور ایجاد نکند. 
تمامی درب‌ها و پنجره های نانوایی بايد قابل شستشو و همچنین جنس تمام درب‌ها باید از مواد مقاوم و دارای سطوح صاف دارای رنگ روشن باشند. 
تمام درب‌ها و پنجره‌ها باید دارای توری مخصوص جهت جلوگیری از ورود حشرات بوده و در مقابل ورود جوندگان یا پرندگان نیز مانع ایجاد شود. 
كف نانوایی بايد کاملا صاف، بدون ترک و غیر لغزنده، قابل شستشو و دارای شیب کافی به سمت مسیر آبرو باشد تا از تجمع آب در سطح كف نانوایی جلوگیری شود. 
دیوارهای نانوایی‌ها نیز باید صاف و بدون ترک و کاملا قابل شستشو و از جنس کاشی باشند  تا مقاوم در برابر رطوبت و حشرات باشد.

 مشخصات تنور دوار رستورانی چیست؟

این تنور به دلیل ابعاد کوچکی که دارد، جهت استفاده در محیط رستوران مناسب می‌ باشد و حمل و نقل آن نیز آسان است.

 بازار کار شغل نانوایی چگونه است؟

شغل نانوایی بازار کار خوبی داشته و درآمد بالایی برای نانوایان در پی خواهد داشت.

 هزینه راه ‌اندازی نانوایی به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع نانوایی و نانی که قرار است پخته شود و همچنین نوع تجهیزات، تعیین کننده هزینه احداث نانوایی خواهد بود.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است، نظر خودرا ثبت کنید


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *