Skip to content

طرز تهیه نان روغنی تبریز

طرز تهیه نان روغنی تبریز

طرز تهیه نان روغنی تبریز

یکی از خوشمزه ترین میان وعده های محبوب میان مردم آذربایجان شرقی نان روغنی تبریز است که به نام های ایشلی کوکه، یاغلی چورک و یاغلی کوکه نیز شناخته میشود. مردم زیادی این نان لذیذ را در ایام ماه رمضان برای افطار تهیه میکنند. 

چرا به نان روغنی سنتی تبریز، ایشلی کوکه می گویند؟

در شهر های ترک زبان به نان روغنی تبریز، ایشلی کوکه گفته میشود که به معنای نان مغزدار است. (کوکه = نان / ایشلی = مغزدار) البته همانطور که اشاره شد نام های دیگری مانند یاغلی چورک نیز برای این میان وعده استفاده میشود که معنای آن همان نان روغنی به زبان ترکی می باشد. (یاغلی = روغنی / چورک = نان). در ادامه با طرز تهیه نان روغنی تبریز در خانه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ایشلی کوکه تبریز

مواد لازم برای تهیه نان روغنی تبریز
۵/۳ پیمانهآرد سفید نانوایی
۱ لیوانشیر ولرم
یک چهارم لیوانروغن مایع
۱ قاشق مرباخوریپودر خمیر مایه
۱ قاشق غذاخوریشکر
به مقدار دلخواهزردچوبه
۲۵ گرمکره
۱ قاشق چای خورینمک
به مقدار دلخواههل (اختیاری)
طرز تهیه ایشلی کوکه

مراحل پخت نان روغنی سنتی تبریز

1 – برای تهیه نان روغنی تبریز در خانه در اولین گام باید خمیر مایه را به خوبی به عمل بیاوریم. برای اینکار باید در یک ظرف نیمی از شیر را با شکر و خمیر مایه به خوبی به همزده و یک خمیر مایه یکدست تهیه کنیم. حتماً توجه داشته باشید که باید خمیر مایه را به مدت 10 الی 15 دقیقه در یک ظرف استراحت دهید.

*نکته: برای خشک نشدن خمیر مایه میتوانید در مدتی که به خمیر استراحت میدهید، روی آن را با یک دستمال یا پارچه تمیز مرطوب بپوشانید تا خیلی خشک نشود. رعایت این نکته، فوت کوزه گری طرز تهیه نان روغنی تبریز است!

2 – در مرحله دوم از طرز تهیه نان روغنی سنتی تبریز، باقی مانده شیر را با زردچوبه، کره، روغن مایع و نمک را در یک ظرف جداگانه به خوبی با همدیگر مخلوط میکنیم تا مخلوطی یکدست شوند. بعد از انجام این کار، در صورتی که خمیر مایه استراحت خود را گذرانده باشد، باید به این مخلوط اضافه شود.

3 – برای ادامه باید آرد سفید را الک کرده و کم کم و به تدریج هنگام هم زدن به خمیر مایه تهیه شده در مرحله قبل، اضافه کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خمیر مایه باید به خوبی ورز داده شود تا سطح خمیر نرم و لطیف باشد.

*نکته: از بین بردن چسبندگی خمیر باعث خشک شدن نان ها میشود. پس از اضافه کردن بیش از حد آرد به قصد از بین بردن چسبندگی خودداری کنید.

4 – مخلوط خمیر آماده شده را در یک ظرف نسبتا چرب قرار دهید تا 1 ساعت دیگر استراحت کند. نکته استفاده از پارچه خیس را در این قسمت هم میتوانید استفاده کنید.

5- در پنجمین مرحله از طرز تهیه ایشلی کوکه پس از اینکه خمیر استراحت کرد، به کمک ورز دادن پف آن را بگیرید و اندازه ای برای چانه نان مد نظرتان را از خمیر جدا کنید.

6- پس از جدا کردن چانه ها، آن ها را با وردنه کمی صاف کنید و به قرص نان با دست شکل دهید. برای مهر زدن روی نان ها از چنگال یا گوشه قاشق استفاده کنید.

7- چانه ها را درون ظرف فر که از قبل کف آن را چرب کرده اید با فاصله ای مشخص و جدا از هم قرار دهید و  20 دقیقه به خمیر استراحت بدهید.

8- اکنون در مدتی که خمیر ها در حال استراحت هستند، رومال نان را تهیه میکنیم. برای این کار یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری شیر مخلوط کنید و برای رنگ بهتر از زعفران دم کرده نیز استفاده کنید.

9- بعد از استراحت 20 دقیقه ای خمیر نان روغنی، رومال را به کمک یک قلمو یا به کمک قاشق روی خمیر ها بریزید و به اصلاح رومال کنید. تخم گشنیز، کنجد سفید یا سیاه دانه را هم میتوانید به رومال اضافه کنید.

10 – در آخرین مرحله از طرز تهیه نان روغنی تبریز، باید نان ها را در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 20 الی 25 دقیقه درون تنور دوار نانوایی بگذاریم تا به خوبی مغز پخت شوند.

*نکته: برای طلایی شدن روی نان ها، گریل بالای فر را به مدت 1 الی 2 دقیقه در انتهای پخت روشن کنید.

اکنون نان های روغنی سنتی شما آمادست!

طرز تهیه نان سنتی تبریز

نکات قابل توجه در تهیه ایشلی کوکه

در هنگام به عمل آمدن خمیر مایه نان روغنی تبریز استفاده از دستمال یا پارچه مرطوب به خشک نشدن نان ها کمک زیادی میکند.

دقت داشته باشید کف ظرف فر حتما چرب باشد چرا که در غیر اینصورت نان ها به ظرف خواهند چسبید.

پخت نان روغنی ایشلی کوکه صرفا با فر صورت نمی گیرد و میتوانید از تابه نیز استفاده کنید که در ادامه دستور طرز تهیه نان روغنی تبریز با تابه را شرح خواهیم داد.

در صورتی که قصد تهیه و پخت نان روغنی تبریز یا هر نوع نان دیگری را در مقیاس صنعتی دارید، میتوانید از انواع دستگاه نانوایی با کیفیت و پرطرفدار شرکت صدرا پخت آذربایجان کمک بگیرید. هدف اصلی و چشم انداز بلند مدت این شرکت، فعالیت در تمامی زمینه های تولید مرتبط با صنعت آرد و نان کشور و ارائه خدمات بهتر به نانوایان محترم می باشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت رسمی شرکت صدرا پخت به نشانی sadrapokht.com مراجعه کنید.

طرز تهیه یاغلی کوکه تبریز بدون فر

برای تهیه نان روغنی تبریز بدون فر تمامی مراحل ذکر شده در بالا را تا مرحله ۹ طی کنید و در مرحله آخر یک تابه با اندازه مناسب انتخاب کنید و کف آن را به خوبی چرب کنید. سپس نان ها را درون تابه و روی شعله کم به مدت ۱۸ دقیقه قرار دهید. حتما از دم کنی برای مغز پخت شدن استفاده کنید. بعد از ۱۸ دقیقه نان ها را پشت و رو کنید تا سمت دیگر نیز پخته شود. 

نان روغنی تبریز

سوالات متداول طرز تهیه نان روغنی تبریز

مدت زمان پخت نان روغنی تبریز چقدر است؟

معمولا نان های روغنی در فر و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد در ۲۰ الی ۲۵ دقیقه می پزد. در تابه با شعله کم نیز این مدت برای هر سمت نان به ۱۸ دقیقه میرسد.

پخت ایشلی کوکه تبریز بدون فر امکان پذیر است؟

بله برای پخت یاغلی چورک تبریز میتوانید طبق دستورالعمل ذکر شده در بالا عمل کنید.

پخت نان روغنی تبریز نیازی به بکینگ پودر دارد؟

معمولا برای پخت نان ها از بکینگ پودر استفاده نمیشود. اما در صورتی که قصد حجم دهی به نان دارید میتوانید از مقدار کمی بکینگ پودر نیز در تهیه یاغلی کوکه خود استفاده کنید.

نظرات 2

  1. احمد قلی پور

    سلام به غیر از تنور دوار نانوایی محصول دیگه ای دارید که بتونیم برای پخت این نان استفاده کنیم؟

    • مهسا آتش پنجه

      سلام و درود؛
      شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران شرکت صدرا پخت آذربایجان تماس بگیرید.


دیدگاه خودرا ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *