Skip to content

طرز تهیه نان تیری

طرز تهیه نان تیری

نان تیری یکی از محبوب ترین نان های محلی ایران محسوب می شود. علت نام گذاری این نان به خاطر وسیله ای است که برای نازک کردن آن استفاده می شود. نان تیری شبیه نان لواش نازک است و برای صاف و نازک کردن آن از چوبی به نام تیر یا به زبان محلی ترکه استفاده می شود. در ادامه دستور پخت نان تیری  را به طور کامل بررسی می کنیم.

مواد لازم برای تهیه نان تیری

  • آرد۳/۵ پیمانه
  •  آب۱ لیوان
  •  نمک۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه نان تیری

پس از به دست آوردن اطلاعات درمورد مواد لازم جهت تهیه این نان قصد داریم به طریقه پخت نان تیری بپردازیم.

مرحله اول طرز تهیه نان تیری

ابتدا برای درست کردن این نان آرد مورد نظرمان را درون یک ظرف الک می کنیم. برای تهیه هر نان یا هر نوع شیرینی لازم است آرد را حتما الک کنید با این کار ناخالصی و اضافات آرد از بین می رود و خمیر گلوله نمی شود. در مرحله بعدی، نصف پیمانه از آرد را جدا می کنیم و به بقیه آرد الک شده یک قاشق چای خوری نمک اضافه می کنیم.

سپس یک پیمانه آب اضافه می کنیم و آب را آرام به مخلوط آرد و نمک می افزاییم و پس از هر بار اضافه کردن آب مخلوط را ورز می دهیم تا حالت خمیری پیدا کند.

دستگاه مناسب پخت نان تیری

مرحله دوم تهیه نان تیری

ورز دادن خمیر نان تیری بختیاری را آنقدر ادامه می دهیم تا خمیری یکدست حاصل شود و مطمئن شویم که به دست نمی چسبد. در صورتی که خمیر به دست بچسبد، کمی آرد اضافه می کنیم و مجدد ورز می دهیم. در نهایت نهایت یک خمیر کشدار، صاف و یکدست حاصل می شود و خمیر را به گلوله هایی کوچک تقسیم می کنیم.

در این مرحله نوبت باز کردن و شکل دادن خمیر است. شما می توانید برای پخت نان تیری محلی از سینی استفاده کنید. در ابتدا سینی مدنظر را به آرد آغشته می کنیم. سپس یکی از چانه های خمیر را روی سینی قرار می دهیم. برای صاف کردن نان تیری حتما باید از یک وردنه خیلی نازک استفاده کنید چرا که در روش طرز تهیه محلی این نان از یک تیر یا ترکه بسیار نازک استفاده می شود.

مرحله سوم تهیه نان تیری 

در این مرحله باید خمیر را با وردنه صاف کنیم به طوری که حالت دایره ای نازک به خود بگیرد. بعد از هر بار که خمیر را با وردنه صاف می کنیم باید خمیر رو برداریم و برعکس کنیم که هم به سینی نچسبد وهم به نازک تر کردن خمیر کمک کنیم. وردنه را نیز حتما هر بار به صورت دورانی و ۹۰ درجه می چرخانیم که کاملا گرد شود. اگر زمان وردنه کشیدن خمیر به آن چسبید حتما باید رو سطح خمیر کمی آرد بپاشیم.

برای پخت نان تیری از یک تابه بزرگ هم می توانیم استفاده کنیم. در ابتدا گاز را با شعله مناسب روشن می کنیم و سینی را به صورت برعکس روی حرارت قرار میدهیم تا خوب داغ شود. به طوری که پس از قرار دادن خمیر روی آن ظرف 20 ثانیه بپزد. پس از پختن یک طرف نان آن را برعکس می کنیم تا طرف دیگرش هم ظرف 10 یا 15 ثانیه بپزد سپس نان را در درون یک دستمال مخصوص نان که تمیز قرار می دهیم و برای چند روز نگهداری می کنیم.

پخت نان تیری

برای پخت نان تیری از چه دستگاه نانوایی میتوان استفاده کرد؟

برای پخت نان تیری به روش نوین از دستگاه های مختلفی می توان استفاده کرد. در ادامه به معرفی دستگاه های نانوایی شرکت صدرا پخت می پردازیم که از همه آنها برای برای پخت نان تیری می توان استفاده کرد.

تنور دوار سه متری

دستگاه تنور دوار ۳۰۰ شرکت صدرا پخت برای پخت نان (بربری و روغنی و همچنین خشکه پزی و نان تیری) در نانوایی های شخصی و حتی شرکت های بزرگ صنعتی با تعداد پرسنل بالا، پادگان ها، مراکز دولتی و ارگان هایی که دارای تعاونی مصرف هستند، استفاده می‌شود.

در ساختار این تنور از سنگ های چدنی با ضخامت بالا استفاده شده است. به دو دلیل مهم در این دستگاه از سنگ چدنی با ضخامت بالا استفاده می‌شود:

  • نگهداری طولانی مدت گرمای مشعل ها و سرد نشدن سریع سنگ
  • عدم پوسته شدن سنگ چدن و عمر بالای آن

تنور دوار رستورانی

دستگاه تنور رستورانی جهت استفاده در رستوران ها است. این دستگاه به علت ابعاد کوچکی که دارد به راحتی در مکان های کوچکی چون رستوران ها، کبابی ها، فست فودی ها و… قابل استفاده است. دستگاه تنور گردان رستورانی با استفاده از حرارت مستقیم و به روش چرخشی نان تولید می کند. این دستگاه نیز مانند دستگاه نانوایی با هر دو نوع سوخت گاز و گازوئیل کار می کند.

تنور دوار نانوایی

از تنور دوار نانوایی برای پخت نان های سنتی همچون لواش، بربری، تافتون و پیتزا استفاده می شود. در ساختار این تنور از سنگ چدن با ضخامت بالا استفاده شده تا انتقال حرارت بهتر صورت گیرد و همچنین حرارت مدت زمان بیشتری در تنور باقی بماند و به روش از هدر رفت حرارت به نسبت بالایی جلوگیری به عمل آید. همچنین شرکت صدرا پخت برای اینکه شما به راحتی این دستگاه ها را تهیه کنید اقدام به فروش اقساطی دستگاه نانوایی کرده است شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تهیه نان تیری

سوالات متداول

چرا نان تیری را باید لای دستمال مرطوب قرار دهیم؟

چون این نان  بسیار نازک است و به سرعت خشک می شود برای جلوگیری از خشک شدن نان را لای دستمال مرطوب قرار می دهند.

چرا در تهیه نان تیری باید از وردنه نازک استفاده کنیم؟

برای تهیه نان تیری به خمیر بسیار نازکی نیاز داریم در غیر این صورت نان خراب می شود.

مدت زمان پخت نان تیری چقدر است؟

 معمولا پس از قرار دادن در دستگاه نانوایی یا روی ساج 20 تا 30 ثانیه طول می کشد که نان پخته شود.

6 Comments

  1. صابر

    سلام
    حتما برای تهیه نان تیری از دستگاه استفاده کنیم؟

    • nima-alizadeh

      سلام
      نان تیری هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه تنور دوار قابل تهیه میباشد.

  2. جمشید

    سلام وقت بخیر
    برای تهیه دستگاه تنور دوار نانوایی از کجا میتونیم اقدام کنیم؟

    • nima-alizadeh

      سلام
      شما میتوانید برای خرید دستگاه تنور دوار نانوایی از شرکت صدراپخت اقدام کنید.
      برای دریافت اطلاعات بیتشر در این مورد میتوانید با مشاورین مجموعه تماس بگیرید.

  3. محسن

    مضرات نان تیری چیه؟ این نان واسه معده ضرر داره؟

    • pouyaModerator

      با سلام. برای این مورد لطفا با کادر درمان در ارتباط باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *