Skip to content

طرز تهیه نان چمچمو جنوبی

طرز تهیه نان چمچمو

به دنبال پخت یک نان جذاب و خوش طعم هستید؟ اگر پیشنهاد ما را بخواهید توصیه ما درست کردن نان محلی یا جنوبی است. همانطور که می دانید روش های مختلفی برای پخت نان وجود دارد؛ از نان های صنعتی گرفته تا نان های محلی که با مواد اولیه مقوی درست می شوند. فواید و خواص نان های محلی بیشتر بوده و جذابیت طعم‌های آن ها نیز بسیار خاص است.

 همچنین نان هایی که در روستاها و شهر های جنوب کشور پخت می شوند طعم و بافت فوق العاده ای دارند. نان چمچمو یکی از بهترین نان های سنتی است که اصالت آن به جنوب کشور یعنی هرمزگان باز می گردد. در هرمزگان برای درست کردن این نان از مواد اولیه متنوعی بهره می برند که زیبایی ظاهری و طعم عالی نان را چندین برابر می کند.

<< اگر به دنبال آموزش پخت نان چمچمو هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب آموزشی صدرا پخت تولید کننده دستگاه های نانوایی با ما همراه باشید >>

مواد لازم برای تهیه نان چمچمو

برای این که بتوانید به بهترین شکل این نان مقوی را درست کنید نیازمند این هستید که مواد اولیه لازم برای این کار را بررسی نمایید. موادی که برای درست کردن این نان خوش طعم و خوش فرم نیاز دارید شامل موارد زیر هستند. باید در تهیه این مواد دقت زیادی به خرج دهید تا کیفیت نان و طعم آن در بهترین حالت خود باشد.

مواد لازم برای پخت نان چمچمومقدار مورد نیاز
تخم مرغ1 عدد
آرد سفید3 پیمانه
شیر یا آب1 پیمانه
خمیر مایه1 قاشق غذاخوری
شکر1 قاشق غذاخوری
نمک1 قاشق غذاخوری
روغن مایع6 قاشق غذاخوری
مواد لارم برای تهیه نان چمچمو
مراحل پخت برای تهیه نان چمچمو
مراحل پخت برای تهیه نان چمچمو

مراحل پخت نان چمچمو

در طرز تهیه نان چمچمو مراحل مختلفی وجود دارد. برای این که بتوانید این نان را به بهترین شکل پخته و آن را در وعده های گوناگون میل کنید، باید مراحل پخت آن را با دقت بالا و قدم به قدم انجام دهید تا ثمره کار شما نانی با کیفیت و خوش طعم باشد. این مراحل شامل موارد زیر می شوند:

1. مرحله اول؛ آماده کردن خمیر مایه و شیر

در اولین مرحله از آموزش پخت نان چمچمو باید خمیر مایه و شیر را آماده کنید. این دو ماده از مهم ترین مواد اولیه برای این نان خوشمزه به حساب می‌آیند. برای این کار ابتدا آب یا شیر را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود؛ توجه داشته باشید که هیچ نیازی به جوشیدن مایع نبوده و تنها باید آن را گرم کنید.

 سپس خمیر مایه ای که تهیه کردید را به همراه 1 قاشق غذاخوری شکر به شیر یا آب گرم شده اضافه کنید. در این مرحله روی ظرف را به مدت زمان 10 دقیقه بپوشانید تا خمیر عمل بیاید. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام استراحت خمیر نباید روی آن برداشته شود.

2. مرحله دوم؛ آماده کردن آرد سفید

در دومین مرحله از طرز تهیه نان چمچمو باید سراغ آرد سفید رفته و آن را برای پخت نان آماده کنید. در این مرحله برای این که بتوانید ناخالصی آرد را بگیرید باید آن را 2 تا 3 بار الک کنید. این کار از گوله شدن آرد هنگام درست کردن خمیر جلوگیری کرده و به نرم شدن بافت خمیر نیز کمک فوق العاده ای می کند. سعی کنید با دقت بالا این کار را انجام دهید تا به طور کامل گلوله های خمیر باز شده و بافت ابریشمی نان را برای شما به ارمغان بیاورد. حتما به اندازه سوراخ های الک خود توجه داشته باشید و مدلی را برای این کار انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد.

3. مرحله سوم؛ ترکیب تخم مرغ و شکر

در سومین مرحله از طرز تهیه نان چمچمو نوبت اضافه کردن  تخم مرغ و شکر است. اگر تا به حال خمیر نان درست کرده باشید می دانید که تخم مرغ و شکر نقشی بسیار مهم در طعم و بافت نان دارند. کاری که شما باید انجام دهید این است که ابتدا تخم مرغ را مدت زمانی در دمای محیط قرار دهید تا دمای آن با اتاق یکی شود.

 سپس تخم مرغ ها را شکسته و محتویات آن را به همراه باقی مانده شکر درون یک ظرف ریخته و با همزن برقی یا دستی به مدت 5 تا 8 دقیقه مخلوط کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که تخم مرغ کاملا حجیم و یک دست شود.

بیشتر بخوانید: علت چسبیدن خمیر به دست

آموزش طرز تهیه نان چمچمو
آموزش طرز تهیه نان چمچمو

4. مرحله چهارم؛ افزودن روغن و نمک

حال برای این که بتوانید بافتی عالی و طعمی خاص به نان محلی چمچمو بدهید باید روغن و نمک را اضافه کنید. روغن برای این به نان چمچمو اضافه می شود که بافت آن را نرم کرده و چانه گیری را برای شما راحت تر کند.

 نمک نیز برای بهبود طعم خمیر به آن اضافه خواهد شد. در این مرحله که چهارمین مرحله از آموزش پخت نان چمچمو است باید روغن و نمک را به آرامی به ترکیب تخم مرغ و شکر اضافه کرده و تا زمان ترکیب شدن هم بزنید.

5. مرحله پنجم؛ ترکیب تمامی مواد

در این مرحله باید تمامی مواد را با هم ترکیب کنید. برای این کار خمیر عمل آمده را به ترکیب تخم مرغ، شکر، نمک و روغن اضافه کرده و سپس آرد را روی آن الک کنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

6. مرحله ششم؛ ورز دادن و استراحت کردن خمیر

مهم ترین کاری که باید برای پخت نان چمچمو انجام دهید این است که در ششمین مرحله به ورز دادن خمیر بپردازید. 10 تا 15 دقیقه به خوبی خمیر را ورز داده و سپس به مدت 1 الی 2 ساعت آن را درون ظرفی که با پارچه پوشانده شده است قرار دهید و بگذارید تا به خوبی استراحت دهید.

7. مرحله هفتم؛ تقسیم کردن خمیر به قسمت های کوچک

سپس باید خمیر را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید به راحتی آن را بپزید. برای این کار ابتدا سطح کار خود را با آرد پوشانده و سپس خمیر را به 8 تا 10 قسمت مساوی تقسیم کنید. بعد از این کار با کمک وردنه آن را صاف کنید. سپس به کمک چنگال سوراخ هایی را روی خمیر ایجاد نمایید نا فرایند پخت به درستی صورت بگیرد.

8. مرحله هشتم؛ سرخ کردن خمیر در تابه

در مرحله بعدی از آموزش پخت نان چمچمو باید خمیر این نان را درون تابه قرار داده و سرخ کنید. برای این کار روغن را درون تابه ریخته و پس از داغ شدن آن، خمیر را به آرامی درون روغن قرار دهید تا به خوبی سرخ شود. توجه داشته باشید که حتما باید روغن تابه شما داغ باشد؛ 

9. مرحله نهم؛ گرفتن روغن اضافه و سرو کردن نان

پس از این که نان شما طلایی شد بهتر است آن را از تابه برداشته و سپس روی دستمال جذب روغن قرار دهید. با این کار روغن اضافی نان گرفته شده و آماده سرو کردن می شود.

نکات مهم در درست کردن خمیر نان چمچمو

نکاتی برای درست کردن و پخت این نان خوش طعم وجود دارد که باید در هنگام درست کردن پخت این نان بلد باشید. این نکات کیفیت نان را بیشتر کرده و طعم و بافت آن را نیز بهتر می کنند. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر را تا جایی ورز دهید که به دست شما نچسبد.
  • ظرفی که برای استراحت دادن خمیر در نظر گرفتید باید چرب شده باشد.
  • ظرف استراحت خمیر باید در یک جای تاریک و گرم باشد تا خمیر به خوبی عمل بیاید.
  • می توانید برای پخت این نان از فر با دمای 180 درجه نیز کمک بگیرید.

جمع بندی

از جذاب ترین نان های محلی که می توانید در چندین مرحله ساده آن را درست کنید می توان به نان چمچو اشاره کرد. این نان یکی از پرطرفدارترین نان های محلی است که متعلق به استان هرمزگان است. روش سنتی پخت این نان بدین شکل است که باید خمیر آن را درون روغن داغ قرار دهید تا به صورت کامل طلایی شود.

طرز تهیه نان چمچمو دارای نکات متنوعی است که میتواند شما را در پخت این نان کمک کند. همچنین مواد اولیه این نان بسیار متنوع است که از این مواد می توان به تخم مرغ، آرد سفید، شیر یا آب، خمیر مایه، شکر، نمک، روغن مایع اشاره کرد. در این مقاله از صدرا پخت سعی کردیم تا به طور کامل آموزش پخت نان چمچمو را به شما آموزش دهیم.

سوالات متداول

نان چمچمو برای کجاست؟

این نان یکی از نان های محلی استان هرمزگان است که با استفاده از خمیر و روغن داغ درست می شود.

چه موادی برای درست کردن نان چمچمو نیاز داریم؟

برای پخت این نان به موادی مانند شیر، خمیر مایه، شکر، نمک و روغن نیاز دارید. استفاده از روغن محلی می تواند طعم نان را جذاب تر کند.

برای درست کردن خمیر نان چمچمو چه نکاتی وجود دارد؟

مهم ترین نکته ای که باید برای درست کردن خمیر این نان در نظر بگیرید قرار دادن خمیر ورز داده شده در یک ظرف چرب، تاریک و گرم است.

2 Comments

  1. یاسین

    از کجا بفمیم خمیری را که برای نان چمچمو استفاده کرده ایم خوب ورز داده ایم؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام و وقت بخیر
      برای اینکه بفهمیم خمیر نان چمچمو خوب ورز داده شده است باید تست کنیم که خمیر به دست ما نچسبد


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *