Skip to content

نان قندی چیست؟

نان قندی چیست؟

در پاسخ به این سوال که نان قندی چیست باید گفت که این نان یکی از محبوب ترین نان های ایرانی است که بسیار ساده درست شده و بافت نرم و تردی دارد. این نان در شهر های مختلفی وجود داشته و مخصوص به فرهنگ خاصی نیست؛ اما محبوب ترین گونه های آن در شهر های قزوین و ساوه پخته می شوند.جالب است بدانید که طرز تهیه این نان بسیار ساده بوده و حتی به خمیر مایه نیز نیازی ندارد. می توانید به راحتی این نان را در هر وعده ای میل کرده و خواص فوق العاده آن را کسب کنید.

نان را می توان یکی از محبوب ترین خوراکی ها دانست. بسیاری از ما روزانه از انواع مدل های نان در وعده های غذایی مختلف خود استفاده می کنیم. بسیاری از افراد فکر می کنند که نان ها محدود به مدل های لواش، سنگک، تافتون و… هستند؛ اما این تفکر آن ها کاملا غلط بوده و باید بگویم که مدل های دیگری از نان نیز وجود دارد که در این مقاله می خواهیم به یکی از محبوب ترین آن ها یعنی نان قندی اشاره کرد.

 این نان بسیار خوش طعم بوده و مزه شیرینی دارد. همچنین این نان با استفاده از ماست و شکر درست می شود که طعم آن را دل نشین تر می کند. همراه ما باشید تا در ادامه طرز تهیه این نان خوش طعم و خوشمزه را با هم بررسی کنیم.

مواد لازم برای نان قندی

نکته بسیار مهمی که قبل از پخت این نان باید بررسی کنید، مواد لازم برای تهیه این نان است. باید قبل از پخت این نان مواد مورد نیاز آن را به اندازه آماده کنید تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن آن را بپزید. توجه داشته باشید که مقدار مواد اولیه بسیار مهم بوده و در صورت کم یا زیاد بودن برخی از آن ها نمی توانید بهترین بافت از نان را دریافت کنید. توجه شما را به جدول زیر جلب می کنیم:

مواد مورد نیازمقدار لازم
شکرنصف پیمانه
روغن مایعیک چهارم پیمانه
آردیک و نیم پیمانه
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری
جوش شیرینیک چهارم قاشق چایخوری
ماستیک چهارم پیمانه
زرده تخم مرغیک عدد
روغن مایعیک قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده1 قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار مورد نیاز و طبق سلیقه

طرز تهیه نان قندی

برای این که بتوانید این نان فوق العاده محبوب و خوش طعم را میل کرده و خواص آن را دریافت کنید باید با طرز تهیه نان قندی آشنا باشید. نکته مهمی که باعث شده این نان محبوبیت بالایی پیدا کند این است که این نان به سادگی درست می شود.می توانید با ساده ترین مواد اولیه و حتی بدون استفاده از خمیر مایه این نان را درست کنید. البته باید توجه داشته باشید که به دلیل استفاده نکردن از خمیر مایه، نان شما حجیم نشده و به همان اندازه ای که در فر قرار می دهید پخته خواهد شد.

طرز تهیه نان قندی
طرز تهیه نان قندی

مراحل پخت نان قندی

حال می رسیم به مهم ترین بخش مطلب و آن هم مراحل پخت نان قندی است اگر می خواهید این نان خوش طعم و نرم را به شکلی عالی درست کنید، باید مراحل پخت آن را به درستی و مرحله به مرحله طی کنید. این مراحل به شکل زیر هستند:

1) آماده سازی ظروف

اولین کاری که باید برای درست کردن این نان انجام دهید آماده سازی ظروف است. استفاده از ظرف مناسب و جادار می تواند کیفیت خمیر را بهتر کرده و نتیجه بهتری در پخت نان به شما ارائه دهد. در اولین قدم باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید.

 بهتر است که این کاسه از جنس استیل باشد. سپس ماست و شکری که آماده کرده اید را درون ظرف ریخته و با هم دیگر هم بزنید. این کار را تا جایی انجام دهید که تمامی ذرات شکر در ماست حل شوند. سپس می توانید روغن مایع را کم کم به مخلوطی که در کاسه به دست آورده اید اضافه کنید.

2) استفاده از ماست

در این مرحله از پخت نان قندی باید باز هم ماست و شکر را هم بزنید که روغن به طور کامل در آن مخلوط شود. سپس باید در یک ظرف جداگانه آرد را الک کرده و 3 مرتبه این کار را انجام می دهید. باید این کار را تا جایی انجام دهید که تمامی ذرات آرد باز شده و بتوانند به شکلی عالی در بافت خمیر جای بگیرند.

در ادامه کار باید بکینگ پودر و نمک و جوش شیرین را به مخلوط ماست خود اضافه کرده و حسابی هم بزنید. تا جایی این کار را ادامه دهید که مخلوط یک دست شود. این کار را باید به دقت کامل انجام دهید.

3) ورز دادن خمیر

برای ادامه کار باید کم کم آرد را به مخلوط اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام داده و پس از سفت شدن مخلوط شروع به ورز دادن کنید. نکته بسیار مهمی که باید در این مرحله به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که باید بسته به آبخور آرد، مقدار مناسبی از آن را به خمیر خود اضافه کنید.

این یعنی تا جایی باید آرد را اضافه کنید که خمیر لطیف شده و به دست نچسبد. در چنین مرحله ای می توانید اضافه کردن آرد را متوقف کنید. این گونه آرد شما نه خیلی خشک شده و نه وا خواهد رفت.

4) آماده سازی فر

حال که خمیر نان قندی را به طور کامل آماده سازی کردید باید سراغ آماده سازی فر بروید. باید توجه داشته باشید که این کار را تا دقایقی قبل شروع کنید که به طور کامل فر داغ شده و آماده پخت نان شود. باید اول خمیر را تا جایی ورز هدید که به شکلی عالی لطیف شده و دیگر به دست نچسبد.

 سپس باید سراغ فر رفته و آن را روی حرارت 200 درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از این کار اجازه دهید که فکر به طور کامل گرم شده و برای پخت نان شما آماده باشد.

5) بریدن خمیر

می رسیم به جذاب ترین مرحله پخت این نان و آن هم بریدن خمیر به برش های یکسان است. برای این کار باید سطح کار را با کیسه فریزر پوشیده و سپس خمیر را روی کیسه فریزر قرار دهید. سپس باید روی خمیر نیز یک لایه دیگر از کیسه فریزر کشیده و با وردنه خمیر را صاف کنید. توجه داشته باشید که خمیر باید به ضخامت یک سانتی متر بوده و کمتر یا بیشتر نباشد.

در صورت کمتر بودن ضخامت، نان خشک شده و بیش از اندازه ترد خواهد شد. از طرف دیگر در صورت کلفت بودن خمیر مغز آن به شکل درستی پخته نخواهد شد. حال می توانید با استفاده از کاتر یا چاقو و حتی قالب های شکلدار خمیر را به قسمت های مختلف تقسیم کنید.

6) آماده سازی مواد رومال

در مرحله بعدی از پخت این نان باید برای روی خمیر نان قندی خود رومال تهیه کنید. برای آماده سازی رومال باید ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کرده و در یک کاسه مناسب قرار دهید. پس از انجام این کار باید روغن مایع و زعفران دم کرده ای که از قبل آماده سازی کردید را به زرده تخم مرغ اضافه کنید. حال باید این مواد را با هم تا اندازه ای هم بزنید که به شکلی یکدست و مخلوط شده باشند.

7) اضافه کردن رومال روی خمیر

پس از همزدن زرده به کمک چنگال و یکدست شدن آن ها باید روی خمیر را با استفاده از چنگال سوراخ کنید. این کار به علاوه زیباتر کردن ظاهر نان، باعث می شود تا قسمت های مختلف خمیر پف نکنند و به شکلی یکدست پخته شوند.

حال می توانید با استفاده از برس مخصوصی که به مواد رومال آغشته شده است، خمیر را رومالی کنید. می توانید مقداری کنجد به سلیقه خود روی رومال اضافه کنید تا طعم بهتری برای نان شما ایجاد شود.

8) قرار دادن خمیر در فر

حال که تمامی این کار ها را انجام دادید، خمیر نان قندی شما آماده پختن شده و باید درون فر قرار بگیرد. باید در این مرحله با استفاده از یک کاغذ روغنی سینی فر را بپوشانید. سپس باید خمیر ها را درون این سینی قرار داده و سینی را در طبقه اول فر بگذارید.

در این مرحله باید اجازه دهید که این خمیر به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر باقی مانده و روی آن به طور کامل بپزد. پس از طلایی شدن روی خمیر می توانید آن را از درون فر خارج کنید.

9) آماده شدن نان

حال که نان شما به شکلی طلایی درآمده و روی آن به خوبی پخته است، می توانید نان را از درون فر خارج کرده و بگذارید که کاملا خنک شود. توجه داشته باشید که تا قبل از خنک شدن نباید به نان دست بزنید؛ زیرا ممکن است خرد شده یا شکل ظاهری خود را از دست بدهد.

پس از سرد شدن نان می توانید آن را از روی سینی فر برداشته و در یک ظرف زیبا بچینید. حال نان خوش طعم قندی آماده شده و می توانید به همراه چای و خانواده آن را میل کنید.

طرز پخت نان قندی
طرز پخت نان قندی

نان قندی در رژیم غذایی

موردی که باعث شده بسیاری از افراد به سمت مصرف کردن این نان بروند، تاثیر نان قندی در رژیم غذایی است. این نان برخلاف بسیاری از نان ها مانند نان بربری، میزان کالری کمی داشته و هرگز میل کردن روزانه آن باعث چاقی نمی شود.

 از طرف دیگر به دلیل وجود مواد مفید و سیر کننده مانند ماست و شکر درون این نان، مصرف آن باعث می شود تا میزان زیادی از اشتهای شما از بین برود. این یعنی کاهش اشتها و در نتیجه میل کردن میزان کمتر غذا. می توانی در رژیم های لاغری از این نان استفاده کنید.

نکات طلایی نان قندی

برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از پخت این نان جذاب کسب کنید، باید نکات طلایی نان قندی را رعایت کنید. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر این نان نیازمند ورز دادن زیاد نبوده و همچنین به استراحت نیز نیازی ندارد.
  • از لطیف بودن خمیر اطمینان پیدا کنید تا بافت نان نرم شود.
  • شما می توانید از هر نوع زعفران و زردچوبه برای عطر و رنگ نان استفاده کنید.
  • برای تزیین این نان می توانید از مغزیجات و خلال بادام یا پسته استفاده کنید.
نکات طلایی نان قندی
نکات طلایی نان قندی

نتیجه گیری

یکی از خاص ترین نان هایی که طرفداران زیادی در سرتاسر نقاط ایران دارد، نان قندی است. این نان فوق العاده خوش طعم و منحصر به فرد، نانی است که با استفاده از ساده ترین مواد پخته می شود. ماست، شکر، زعفران، آرد و… از مهم ترین مواد اولیه برای پخت آن هستند که در هر خانه ای یافت می شود.

می توانید با استفاده از این موارد نانی بپزید که علاوه بر طعم عالی، فواید فوق العاده ای نیز دارد. در این مقاله از شرکت صدراپخت، تمامی نکات و مراحل پخت این نان جذاب را به شما ارائه دادیم. همچنین این امکان برای شما عزیزان وجود دارد تا برای پخت نان هایی مانند لواش، بربری و تافتان از دستگاه نانوایی صدراپخت که کیفیتی بالا و قیمتی مناسب دارد بهره ببرید.

نان چمچمو یکی از خوشمزه ترین نان ها می باشد که طرز پخت بسیار ساده ای دارد.

سوالات متداول

نان قندی چه نوع نانی است؟

یکی از محبوب ترین نان هایی که در شهر هایی مانند قزوین و ساوه طرفداران بسیار زیادی دارد، نان قندی است که فوایدی عالی داشته و طعم شیرینی نیز دارد.

برای درست کردن این نان به چه موادی نیاز داریم؟

این نان با استفاده از آرد، شکر، ماست، بکینگ پودر، جوش شیرین، روغن مایع و مقداری زعفران دم کرده تهیه می شود.

آیا مصرف این نان در رژیم غذایی پیشنهاد می شود؟

مصرف این نان موجب تامین انرژی و کاهش نسبی اشتها می شود که برای رژیم لاغری انتخابی مناسب محسوب می شود.

4 Comments

  1. علی

    چه زعفرانی برای بهتر کردن عطر و رنگ نان قندی مناسب است؟

    • ghanbarpourModerator

      سلام
      برند زعفران فرقی نمی کنه
      فقط باید دم بکشه و بعد از آن برای نان قندی استفاده کنید.

  2. راحله

    نان قندی رو تو خونه میشه درست کرد یا نیاز به دستگاه خاصی هست

    • pouyaModerator

      با سلام. بله میتونید نان قندی رو توی خونه بپزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *